Ekologiskt tvättmedel

Alltså det här med att tvätta är väl något som alla regelbundet ”roar” sig med?! Och jag antar att vi alla har sett reklamfilmer med alla fantastiska tvättresultat man får av diverse olika tvättmedel?! Spelar ingen roll vilken typ av fläckar man får, allt går enkelt bort om man bara har just ”detta unika, superförbättrade” tvättmedlet!

 

Jag för min del har inte fallit för alla dessa reklamfilmer utan har, helt utan tv-reklam, upptäckt tvättmedel från Attitude som bland annat säljs hos Skogsro Spa (japp en butik som jag är beroende av…). På Skogsro´s sida finns följande att läsa om tvättmedlet:

ATTITUDE® är världens första miljövänligt certifierade och CO2 neutrala hushållsserie. Med en stark hållning mot global uppvärmning stärker ATTITUDE® sin ställning som gröna pionjärer i rengöringsindustrin. ATTITUDE® är växtbaserade och innehåller inte fosfater, sulfater, färgämnen eller syntetisk doft. Dessutom har de fokus på att minimera miljöpåverkan i produkterna så att de är så biologiskt nedbrytbara som möjligt. Alla produkter är certifierade Eko-Friendly av UL/Ecologo. De innehåller inga animaliska tillsatser (vegan) och är inte testade på djur.”

 

För ett bra tag sedan så bestämde jag mig för att testa deras tvättmedel och jag är absolut inte besviken! Visst att vi inte har världens mest smutsiga kläder då vi inte spiller vin eller sås hur som helst eller rullar oss i gräs och lera så jag kanske inte är rätt person att uttala mig om tvätteffekten. Men det bryr jag mig ju inte så värst mycket om för mina kläder blir ju rena och det är ju det viktigaste för mig. Hur alla andra har det bekymrar ju inte mig det minsta…

 

Då jag alltid har kört på parfymfritt tvättmedel (man har ju tusen andra saker på sin kropp som har sin doft, jag menar typ schampo, hårvax, hårspray, parfym, bodylotion, tvål etc) så var det ett givet val även när jag skulle testa detta. Och hur söt är inte flaskan med den söta lilla baby-pigvinen med hjälm och skridskor?!

 

 

Det står på förpackningen att det räcker till ca 35 tvättar, men jag har kört många fler än så tror jag (har ju inte räknat dem precis) då jag nog tar lite mindre än vad som behövs. Men som sagt, våra kläder är sällan så enormt lortiga…

 

Har varit supernöjd och härom sistens var det dags att beställa hem en ny flaska (kan då även erkänna att jag det sista även har spätt ut med lite vatten i flaskan så det har räckt även till någon extra tvätt ytterligare... Snål? Ekonomisk? Miljömedveten? Du väljer!).

Denna gång tänkte jag ändå vara lite modig och gå på med ett tvättmedel med en doft och föll då för det som hette ”Tvättmedel Citrus Zest”som enligt skogsro´s sida beskrivs så här ”Med doft av eucalyptus, lime, apelsin och rosmarin. Mycket effektivt flytande tvättmedel. Enzymfritt för att minska risken för allergier Lämplig för både syntetiska och naturliga fibrer Koncentrerad: lite räcker långt. 1,05 liter för 35 tvättar. Utvecklad för att även användas i kallt vatten Passar både vit- och kulörtvätt Innehåller inte talg från djur. Fosfatfri Fri från färgämnen Inga optiska vitmedel Tillverkad av ingredienser du inte behöver oroa dig för. Även om cancerframkallande kemikalier, mutagener och ämnen som kan störa fortplantningen alla är föroreningar som är godkända enligt lag, så kommer du inte hitta dem i ATTITUDE”.

 

Och nu har jag kört en omgång tvättar med detta citrusdoftande tvättmedel och doftar helt klart underbart, absolut inte starkt utan bara fräscht!

 

Så är du sugen att testa ett nytt bra tvättmedel utan en massa konstiga tillsatser och krångliga innehållsförteckningar så kan jag varmt rekommendera detta!

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: