smids.blogg.se

Benpass deluxe

Kategori: Allmänt, Anna tipsar, Mot min toppform, Träning

I veckan körde jag och teamkompisen Jossan ett grymt benpass ihop på gymmet. Ett pass som gav träningsvärk i både ben och rumpa hur många dagar som helst efteråt… Svetten rann om oss både men vi kämpade tappert på minsann och det var superkul! Jag föredrar oftast att träna själv för att kunna fokusera på just vad jag ska köra (utifrån minträningsdagbok då…) och inte behöva var så direkt social. Men mellan varven är det oerhört kul, sporrande och lärorikt att träna tillsammans med någon. Viktigt då dock att denna person också tar träning på samma allvar och liksom inte flamsar bort passet och tror att man kan småprata om ditt och datt under tiden!

Och att då träna med Jossan som ju också är inne i rätt tänk med träning och tävling var som sagt superkul! Så glad att jag fått lära känna Jossan genom denna resa och jag ser fram emot många ”träningsdater” med henne! Vi har nu bestämt att vi ska köra samma pass en gång i månaden och se hur vi utvecklas under tiden. Till detta passet kommer vi också lägga in lite god frukost tillsammans som lite belöning! Gäller ju att äta ordentligt för att kunna träna ordentligt!

 

Passet som vi körde var då i huvudsak inriktat på just benträning och i första hand utfallssteg. Jag hade nämligen sett ett ”Utfalls-pass” som Helene Ahlson lagt ut på sin Instagram som lät lite spännande! Lät ju så klart grymt jobbigt också, men det var väl lite av poängen antar jag.

Själva passet såg ut så här:
Utfallsvändor med vardera 50 steg:
- 3 x uppvärmning utan vikt
- Rotation med viktskiva, 10 kg
- Viktskiva ovanför huvudet med raka armar, 15 kg
- 2 st KB´s (frontposition), 2x8 kg
- Hantel i en hand ovanför huvudet, 10 kg
- Stång, 30 kg

Utfallsvändor med vardera 20 steg:
- Stång, 40 kg
- Stång, 50 kg
- Stång, 60 kg
- Stång, 40 kg
- Stång, 40 kg

Utfallsgång på löpband, 5 minuter nonstop

 

Nu kände ju både jag och Jossan att just de vikterna kanske inte var aktuella så här första gången utan vi modifierade dem lite. Men målet är att vi så småningom ska komma upp till dessa vikter så klart. Sedan körde vi inte utfallsgång på löpband utan Jossan hade två andra killerövningar för ben och rumpa som vi la till istället. Och som avslutningen tog vi även död på våra magmuskler!

 

Vi var verkligen slut efteråt men klart nöjda med vår prestation! Som belöning blev det sedan en galet god Chevrésallad på stan!

Kommentera inlägget här: