Därför gillar jag min träningsdagbok!

Jag skrev ju i förra inlägget att min framtida träningsplan nu framöver är att fortsätta träna för att tävla igen till våren. Vilken tävling jag riktar in mig på är i nuläget inte klart utan jag tänker att jag tar tag i detta efter semestern och passar mest på att ladda och njuta nu i sommar, det är ju ingen brådska precis.

Men även om man tänker att man inte ska tänka på det direkt nu så ligger det ju liksom där i bakhuvudet hela tiden på något sätt… Och det är väl lite klokt på sitt sätt så att man inte ”tappar bort” sig i sin träning och kosttänk…

 

För även om det är ett bra tag kvar till våren så lägger man ju grunden hela tiden på något vis både vad det gäller träning och ”rätt” mat. För även om man inte är i någon direkt ”satsning” så jobbar ju kroppen liksom ändå…

Men visst är jag inte alls lika strikt längre med träning och kost, även om jag ändå försöker hålla det på en bra nivå (träningen går lättare än kosten tyvärr). Jag får väl skylla på att det är semestertider och att rutinerna då rubbas lättare eller nåt sånt… För det kan väl inte vara så att det är jag själv som måste styra upp mig väl?! Men jag tänker låta mig ta det lite lugnare nu i sommar för att se ”ta tag i” både träning och kost på allvar igen efter semestern.

 

Men som sagt tankarna snurrar ju på hela tiden och tänkte därför dela med mig av mina tankar om hur jag försöker få struktur i mina träningspass:

För mig är det lättast att få ordning och struktur på min träning genom att använda mig av en träningsdagbok. Många tycker nog att det är lite halvfånigt att man går runt med sin bok där på gymmet, men det bryr jag mig inte om.

 

Träningsdagboken är mitt bästa redskap och jag gör att jag inte behöver lägga energi på att tänka på vad jag ska köra eller hur mycket vikt jag ska köra på. Jag följer min bok helt enkelt som jag har fyllt i förväg utifrån det upplägg som gäller just nu.

Sedan så är min målsättning att för varje tillfälle ett pass körs så ska jag öka vikten på övningen eller antalet repetitioner jämfört med förra. Det fungerar klockrent för mig och är min egna lilla sporre för ständig utveckling. Sen är det så klart samtidigt viktigt att lyssna p kroppen och inte utsätta den för mer än vad den fixar, men det är ju att hitta rätt balans mellan vad hjärnan säger och vad kroppen säger som kan vara det lite svårare.

Sen har jag ju träningen hos Lisbet som då så klart inte följer min dagbok utan då är det Lisbet som bestämmer. Och med henne i närheten så kan man ju inte fuska utan man anstränger sig verkligen till det yttersta och sedan lite till med hennes hjälp!

 

Detta är vad som funkar bäst för mig, sen är vi ju alla olika så klart men jag kan verklige rekommendera att man på något sätt i alla fall bokför sin träning för att få en överblick över sin utveckling och kunna som ha som grund för utvärdering.

 

Kommer även framöver ett inlägg om tankar kring kosten då också så håll ögonen öppna efter det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: