Blogg100:80 - Sparris

Denna vecka har jag haft grön sparris med i min lunch varje dag. Glömmer ofta hur gott det faktiskt är med sparris! Och inte bara är det gott utan väldigt nyttigt också då och det är ju en ren bonus så klart.

 

Sökte lite om sparris på nätet och hittade bland annat följande:
”Sparris är en av vår-och försommarens primörer och den skördas i mars/april. Sparris är en art i familjen sparrisväxter och förekommer naturligt i Europa, västra Asien och norra Afrika. De två vanligaste sorterna är vit- och grön sparris och det som skiljer dem åt är att den vita växer under jord medan den gröna växer ovan jord. Vit sparris skördas då toppskotten bryter fram och den gröna skördas när den har nått lagom längd.

 

Sparris ger inte enbart bra mättnadskänsla genom få kalorier. Grönsaken innehåller mycket vitaminer och mineraler samt aminosyrorna asparagin och glutation. Asparagin stimulerar njurarna vilket gör att sparris har en renande effekt på kroppen, aminosyran behövs även för uthållighet, hjärnan och nervsystemet. Forskning visar att aminosyran glutation skyddar kroppens celler och DNA från att åldras och förstöras. Man tror även att glutation kan avgifta kroppen från tungmetaller samt skydda mot för tidigt åldrande, hjärtsjukdomar och autoimmuna sjukdomar. Sparris har även en bakteriedödande effekt och som om inte detta vore nog har forskare från Sydkorea upptäckt att sparris innehåller flera ämnen som har en gynnsam effekt mot baksmälla”.

 

Alltså en hel del hälsoeffekter med denna sparris så jag borde bli bättre på att det lite oftare kanske. Att man även kan variera tillagningen på olika sätt är ju också positivt så klart, men då jag är en enkel människa så kör jag alltid på vanligt enkelt sätt att koka den! Men läste att den är god att grilla så det kanske jag ska testa nån gång i sommar om grillen åker fram och jag kommer ihåg…

(Bild genom google)
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: