Blogg100:87 - Rödbetor

Skrev ju ett inlägg (här) om att jag la till sparris i min lunchlåda förra veckan och hur gott och nyttigt det ju faktikst är med just sparris. Även denna veckan har jag sparris till min lunch men jag har även adderat lite ugnsrostad erödbetor också. 
 
Rödbetor är ju också galet gott och något som jag "glömt bort" ett tag nu. Blir väl gärna så i mitt liv att jag kör perioder med vissa saker och sedan liksom "glöms" det bort. Men även rödbetor är ju rena rama hälsokällan! Hittade bland annat följande om just rödbetor när jag sökte på nätet:
 
"Under de senaste åren har synen på rödbetor förvandlats från lite halvtråkiga rotfrukter till nyttiga och ”naturliga dopningsknölar”. Det har på senare tid gjorts en hel del intressanta studier med rödbetsjuice och konditionsidrottare.

I en studie visade det sig att rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med smått otroliga 15 procent. Ett mer realistiskt resultat borde dock vara en prestationsförbättring på cirka 2–3 procent.

Hemligheten bakom rotfruktens superkrafter är dess höga innehåll av nitrat, ett ämne som annars mest är känt inom lantbruksvärlden. Nitrat i rödbetor fungerar dock som ett superämne som förser musklerna med mer syre.

Att rödbetor dessutom sänker blodtrycket och innehåller mycket fibrer samt vitaminer är andra fördelar.

Rödbetor är det bästa valet bland rotfrukterna. Deinnehåller massor av nitrat som bevisligen gör att uthålligheten förbättras. Kolhydratinnehållet är ungefär hälften jämfört med potatis och det gör att rödbetor även är ett intressant val för den som vill gå ned i vikt.

Rödbetor passar perfekt i sallader och i ugsrätter. De är dock allra bäst råa eftersom det försvinner en del näringsämnen om man lagar till rödbetor i ugnen.

Oavsett om du river rödbetor eller skär dem i tärningar, så är det bäst att äta dem direkt eller ställa dem svalt. Om de står framme på matbordet för länge förlorar de näringsämnen."

Så massor av fördelar helt klart med detta i min lunchlåda även om det då hade varit ännu bättre med råa då kanske. Men ugnsrostade smakar ju extremt gott!

 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: