Bakat lussebullar

Idag är det 3 december och 1a Advent och till advent hör ju lussebullar så klart. Nu är det inte så att jag varje år måste ha bakat lussebullar till 1a advent eller ens överhuvud taget. Ibland har jag fått smarriga bullar av mamma, då vanliga traditionella lussekatter och ibland har jag bakat själv (tror jag har testat mig på vanliga klassiska men även en period då det var proteinlussebullar som var på tapeten).
 
Men nu i samband med min tävling (kommer mer om den i ett inlägg framöver) har jag ju fått lite dille på baka och att samla på mig recept att testa framöver. Och bland alla dessa recept var det ett på just lussebullar som lät så himla gott som jag harkänt att jag bara var tvungen att testa!
 
Så idag har det bakats här hemma och de blev hur goda som helst! Det är en form av dubbelfyllda lussebullar där ena fyllningen är en vaniljfyllning och den andra en mandelmassafyllning. Ni hör ju själva, det kan ju inte bara bli fel!
 
Så vill du också kunna njuta av dessa härligheter så får du receptet av mig här. Väldigt enkla att baka var de också och det är ju en klar bonus!
 
 
Dubbelfyllda lussebullar
 
Till själva degen behöver du:

50 g jäst för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
1 gram saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
2 tsk kardemumma
14-15 dl vetemjöl

 

Till mandelmassefyllningen behöver du

150 gram mandelamassa
75 gram smör

 

Till vaniljfyllningen behöver du:

150 gram smör
1,5 dl socker
3 msk vaniljsocker

 

Bullarna penslas sedan med ägg och strös över med pärlsocker.

 

Gör så här:

Börja med att smälta smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm.

Smula jästen i en bunke och lös upp den i lite av degvätskan. Tillsätt resten av degvätskan.

I en mortel stöter du saffranet med lite sockret och blanda i det, socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet i bunken.

Arbeta ihop till en smidig deg som du sedan låter jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Blanda ihop ingredienserna till de olika fyllningarna var för sig.

När degen har jäst klart tar du upp den på ett mjölat bakbord och arbeta ihop den något. Dela sedan degen i två delar med fördelnng 1/3 + 2/3.

Den mindre delen  kavlar du ut nu till en rektangel som är ca 30×40 cm och lägg den på en bakplåtspappersklädd plåt.

Bred mandelfyllningen på rektangeln.

Nu tar du  den större delen av degen och kavla ut även den till en rektangel.

Bre på vaniljfyllning på denna och rulla ihop ganska hårt och dela den i 2-3 cm-tjocka bullar.

Lägg nu dessa bullar uppepå rektangeln med mandelmassefyllningen med lite mellanrum. Antalet beroende på storleken på bullarna.

Det kommer säkerligen bli några bullar överr, dessa lägger du i bullformar.

Låt nu jäsa under bakduk i ca 40 minuter och sätt ugnen på 200-225 grader.

Pensla sedan bullarna med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

Låt bullkakan svalna och skär den sen i bullrutor.

De bullar som ev blev över penslas även dem med ägg och strö över pärlsocker. Dessa gräddar du sedan i 250 grader 8 - 10 minuter.

 

Lycka till!

 
 

 

 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: