Proteinlusse-bullar

Bakandet fortsätter, det är ju så himla kul!

Senast ut i helgen blev det en omgång ”Proteinlusse-bullar” som jag för ett antal år sedan hade lite dille på. Nu blev jag sugen på dem igen och tänkte även passa på att dela av mig av recepet om någon mer vill baka dem.

De är ju inte kanske direkt nyttiga även om det är extra protein i och heller inget rent socker, men de känns ändå ganska okej som mellanmål tycker jag. Och det viktigaste av allt är ju att de är väldigt goda så klart!

 

 

Proteinlussebullar (20 st)

Deg:

25 g jäst

2 dl laktosfri lättmjölk (går nog precis lika bra med vilken mjölk som helst antar jag)

250 g lättkesella (eller annan kvarg)

½ g saffran

1 dl sötningsströ

1 msk vaniljsocker

2 dl vaniljproteinpulver

1 dl kokosmjöl

6 dl vetemjöl special

 

Fyllning och garnering:

½ dl hackade hasselnötter (gärna lite mer, kan nog även bli väldigt gott med mandel tror jag)

½ dl kokosflingor

flytande matfett

ägg

 

Gör så här:

  1. Värm mjölken till fingervarm. Smula jästen i en bunke och häll mjölken över. Rör om till jästen har löst upp sig helt.

  2. Tillsätt övriga degingredienser (men spara lite av mjölet till utbakningen). Arbeta samman till en jämn deg, gärna i nån form av assistent med degkrok.

  3. Låt degen jäsa övertäckt i cirka 30 minuter.

  4. Kavla sedan ut degen på mjölat bakbord till en rektangel. Pensla på det flytande matfettet och strö över nötter och kokos. Spara ungefär hälften till garnering.

  5. Rulla ihop degen till en tight rulle från ena långsidan. Skär rullen i 20 skivor som du placerar på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt.

  6. Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.

  7. Vispa sedan ägget och pensla bullarna, strö över resten av kokosflingorna och nötterna.

  8. Grädda mitt i ugnen 12 – 15 minuter på 200 grader.  

 
Lycka till!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: