smids.blogg.se

Morgoncardio

Kategori: Allmänt, Hälsa, Mot min toppform, Träning

I början av april körde jag ju igång med min morgoncardio igen. Då med målsättning att få fart på förbränningen inför det då uppsatta målet. Sen dess har jag kört min morgonrunda nästan alla dagar, några dagar utan har det så klart blivit av olika anledningar men de gångerna är ganska så lätträknade.

Överlag så har ju denna morgoncardio bestått av att springa en runda då det har varit det som coach rekommenderat. Men vid något tillfälle har jag bytt ut springning mot promenad. Jag har verkligen inget emot att springa och som jag har skrivit om tidigare så är det ju en ganska så tacksam träningsform då man snabbt märker förbättring både flåsmässigt och vad benen orkar med. Sen påverkas ju orken i benen så klart också av träningen jag har gjort på gymmet, dagarna efter ett benpass är ju benen självklart mer trötta och stumma. Men som sagt jag har kört på med min runda på cirka 7 km så gott som varje morgon då. De gånger som jag har valt promenad har jag i regel utökat sträckan litegrann i stället.

Min tanke är ju även att fortsätta med denna morgonrutin ett bra tag till då jag känner att jag mår bra av denna start på dagen! Men kanske att jag när jag (snart!) går på ledighet kommer variera lite mer med promenad och springning. Promenad tar ju så klart längre tid, vilket jag kanske inte vill avsätta på morgonen innan jobbet eftersom jag nu går upp kl 4.45 för att hinna med min spring-rutt innan jobbet. Tidigare än så är jag inte beredd att gå upp! Men sen när jag är ledig då har jag ju ingen tid att passa direkt och kan då lägga mer tid på längre promenader.

Att promenera är så himla härligt tycker jag, försöker hålla ett bra tempo ändå så klart, men man hinner liksom med att tänka och filosofera lite mer när man promenerar än när man springer. Och det tycker jag är energivande på ett bra sätt också, jag har löst många ”världsproblem” på mina promenader genom åren! Och det är ju sån härlig känsla när man gått en riktig långpromenad på kanske två timmar eller så!

Så min tanke nu är då alltså att variera morgoncardion lite mer framöver, variation är ju alltid bra!

 
 
Kommentera inlägget här: