Glutenfria brownies

Jag fortsätter att testa mig fram på lite nya glutenfria kakrecept.

Testade bland annat ett recept på en bärkaka som verkade väldigt god, men resultatet blev typ katastrof! Kakan blev inte genomgräddad på nåt vis, ytterkanterna blev välgräddade och då på gränsen till för torra medan mittendelen av kakan förblev alldeles kletig…

Smaken var kanon, men gick ju inte skära till kakor. Vet inte om det kan berott på formen jag använde, en form som jag egentligen aldrig bakar i, det var en slags porslinsform och jag funderar på om värmen inte spreds ordentligt eller något sådant? Kan hända att jag någon gång framöver testar receptet igen i annan form, men just nu har jag så många andra recept att gå igenom så det blir inte prio ett att baka om denna!

 

Bättre gick det med en omgång glutenfria brownies som jag gav mig på efter bärkakan. Dessa blev klart godkända, dock blev själva översta chokladlagret inte riktigt som jag föreställt mig utseendemässigt då det liksom blev lite grynigt, men smaken är det inget fel på så de får het enkelt godkännas. Men med lite pudring av kakao vid serevring så döljer jag utseendet lite helt enkelt! 

Väldigt lättbakade var de också då man typ blandade allt i en kastrull! Lättbakat och lite disk är ju alltid ett plus!

Så vill du baka dessa får du receptet här:

 

Glutenfria brownies
150 g smör
150 g mörk choklad
3 dl strösocker
3 ägg
3/4 dl kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 1/4 dl (124 g) rismjöl

 

Chokladtopping:
150 g ljus choklad
100 g smör
3 msk kakao
1 1/4 dl florsocker

 

Smält smöret till brownien i en stor kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt smälta i smöret.

Tillsätt resten av ingredienserna till kakan direkt i kastrullen. Rör lite mellan varje ingrediens och blanda ihop till en jämn smet.

Häll smeten i liten långpanna, ca 25 x 30 cm, klädd med bakplåtspapper.

Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25 minuter. Låt svalna.

Smält chokladen till toppingen i mikro eller över ett vattenbad. Klicka ner smöret i bitar och rör tills smöret smält. Rör ner kakao och florsocker.

Bred ut toppingen på kakan. Värm den lite om den är svår att breda ut.

Ställ kakan kallt tills toppingen stelnat. Skär i bitar.

Lycka till!

 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: