Glutenfria kakor

Jag håller just nu på att testa lite nya glutenfria kakrecept. Tänkte se om jag kan få ihop till en hel kakbuffé så det blir ett gäng recept att ta mig igenom och det finns gott om olika recept när man söker runt på nätet nu för tiden och jag har samlat på mig några olika.

Att baka glutenfritt kan ibland vara lite klurigt tycker jag då degen/smeten av glutenfri mix ofta blir lite annorlunda jämfört med vanligt mjöl. Numera finns det dock många andra typer av mjöl att använda, som till exempel mandelmjöl, rismjöl och majsmjöl. Och med dessa blir det lite enklare att baka glutenfritt tycker jag nog.

Det som jag tycker är svårt med småkakor, och då framför allt nya recept, är att avgöra tiden i ugnen. Vill ju att kakan ska bli genombakad men inte för torr, och det känns ibland som det är sekunder det handlar om. För min del blir det oftast att jag har inne dem lite för länge och jag måste börja lära mig att ta ut dem tidigare, de fortsätter ju trots allt att gräddas av sin egna värme även en stund efter att de tagits ut ur ugnen. Får fortsätta testa mig fram helt enkelt och har som sagt ett gäng recept som ligger och väntar på att testas!

De kakor som jag hittills har bakat är "Citronkaka","Havre- och kardemummakaka" och "Schackrutor" och de har blivit helt okej och godkända tycker jag. 
 
 
 
Vill du också baka dessa kakor så får du recepten här:

Citronkakor
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
rivet skal av 1 1/2 citron
ca 4 1/2 dl potatismjöl


Rör samman smör, socker och vaniljsocker. Tillsätt ägg, rivet skal av citron och potatismjöl. Rör ihop till en smidig deg.

Dela i 50 bitar och forma till bollar (antal kan ju varieras beroende på vilken storlek du vill ha på kakorna så klart). Efter att ha rullat några bollar blir man lätt kladdig om fingrarna som kan försvåra rullandet, ett tips är då att skölja av händerna med kallt vatten och låt dem vara lite fuktiga så går det enklare.

Lägg bollarna på bakpappersklädd plåt och tryck till med mjölad gaffel.
 
Grädda mitt i ugnen, 175°C, 10–15 minuter.

Låt svalna.



Havre- och kardemummakakor
4 dl havregryn (använd ren havre för glutenfria kakor)
1 dl sojamjöl
1 dl rismjöl
1 dl majsmjöl
1 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2 tsk stött kardemumma
150 g smör
1 ägg


Blanda alla torra ingredienser i en bunke (använd gärna matberedare) och tillsätt sedan tärnat smör och ägg. Kör till en smidig deg.

Forma degen till två rullar, ca 15 cm långa. Linda in i plastfolie och låt vila i kylen cirka 1 timme. Alternativt förvaras dessa i frysen för att plockas fram när man sedan blir sugen på nybakade kakor eller om någon lite oväntat plingar på dörren!

Skär sedan degrullarna i skivor och lägg på bakpappersklädd plåt.

Grädda kakorna i mitten av ugnen 175°C, 10–15 minuter.
 
Låt svalna på galler.



Schackrutor
 
Till dessa gör man först en grunddeg som sedan delas upp i två degar.
Grunddeg:
1 dl strösocker
100 g majsmjöl
1 dl majsstärkelse
1 msk pofiber
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g kylskåpskallt smör
1 äggvita

Till den ljusa degen tillsätts sedan även:
1 msk majsstärkelse

Till den mörka degen tillsätts sedan även:
2 msk kakao

Börja med att göra grunddegen: 
Blanda socker, majsmjöl, majsstärkelse, pofiber, vaniljsocker, bakpulver och smör till en smulig massa, gärna i matberedare.

Tillsätt äggvitan och arbeta snabbt ihop till en deg.

Dela degen i 2 bitar, en del till den ljusa degen och en del till den mörka.

Gör den ljusa degen genom att arbeta in majsstärkelse i den ena halvan av degen.

Den mörka degen gör du genom att arbeta in kakao i den andra halvan.

Dela sedan varje färgad deg I två delar som du rullar till längder. Lägg sedan ihop de fyra längderna, en ljus och en mörk underst och en mörk och en ljus överst så de bildar ett rutmönster.

Lägg in i kylen ca 30 minuter.

Skär degrullarna i ca 4 mm tjocka skivor. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar och grädda i mitten av ugnen 7–10 minuter, 200°C.

Låt svalna på galler.
 
Lycka till!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: