Nr 10: Dina mellannamn och vad du tycker om dem

Anna Cecilia Smid är mitt fullständiga namn, då med tilltalsnamn Anna. Inget direkt ovanligt tilltalsnamn precis då uppgifter på scb talar om att Anna är på plats nummer ett bland Sveriges vanligaste kvinnonamn! Siffrorna visar att det är 101 050 personer (varav 3 av dessa är män) som har Anna som tilltalsnamn och totalt är det 301 645 kvinnor och 26 män som har Anna som förnamn.

Vidare läser jag att medelåldern för Anna som tilltalsnamn är 46 år vilket inte förvånar mig då många i min uppväxt hette just Anna. I min klass i grundskolan var vi fyra stycken som hette just Anna, så jag gick då under namnet Anna Sj och sen så hade vi då även Anna Sa, Anna P och Anna W. Så verkligen inget unikt tilltalsnamn direkt.

 

Tittar vi då istället på mitt andranamn- Cecilia-  så läser jag på scb att det totalt är 64 888 kvinnor och sex män som har Cecilia som förnam. Alltså inte lika vanligt som Anna och hamnar istället på plats 46 bland Sveriges vanligast kvinnonamn.

 

Jag har aldrig direkt haft något emot mina namn, men när jag var yngre minns jag att jag tyckte att Cecilia var finare än Anna. Berodde väl antagligen mest på att det inte var lika vanligt kanske. Men som sagt överlag är jag nöjd med mina namn och får väl tacka mina föräldrar för dessa val!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: