Enkla smördegskakor

Skönt med lite lediga dagar minsann och jag passar på att mysa lite extra i köket! Har samlat på mig en hög med olika recept som jag ska arbeta mig igenom tänker jag. 
 
Ett av recepten jag sparat ner är till en enkel smördegskaka. Ofta gillar jag de lite enklare kakorna lite mer än de allt för avancerade då det liksom kan bli för mycket av det goda. Och fördelen med enklare småkakor är ju att man kan äta flera till en och samma fika!
 
Dessa smördegskakor är väldigt lättbakade och har en behaglig smak av vanilj. Så är sugen på att baka en god och enkel kaka ska du absolut testa den här!
 
Enkel smördegskaka
 
350 g mjöl
En nypa salt
225 g smör (rumsvarmt)
200 g strösocker
1 ägg
1 ½ tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
1. Sikta mjöl och salt och häll i en skål.
 
2. Vispa ihop smör och  socker. Försök att inte vispa för länge, använd gärna mixer/assistent med "paddel" så bör en minut eller så räcka. Det gäller att smöret inte blir för "kletigt".
 
3. Tillsätt ägg och vanilj och vispa snabbt ihop detta.
 
4. Tillsätt mjölblandningen och vispa till det blir en deg, inte heller nu ska du vispa för mycket.
 
5. Forma ihop degen och plasta in. Låt degen vila i kylen i 1-2 timmar. Du kan ha degen i kylen upp till tre dagar, Den går även frysa upp till en månad (låt den då tina kylskåp över natten).
 
6. Sätt ugnen på 180 grader.
 
7. Ta ut degen (gärna halva åt gången). Kavla ut till ca 5 mm tjocklek på lätt mjölat bakbord och stansa sedan ut kakor.
 
8. Grädda i ugnen i 8 - 12 minuter. Kakorna ska inte få så mycket färg utan bara lite gllenbruna på ytterkanterna.
 
9. Låt kakorna vara kvar på låten i cirka 10 minuter innan du lyfter över dem på galler för svalna klart.
 
10. Kakorna kan förvaras i burk i rumstemperatur i en vecka eller i frysen upp till två månader.
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: