Kanderade mandlar

Fortsätter med lite mer julgodis då! Eller julgodis är väl kanske fel att säga nu och det mesta av julgodis passar ju året runt anser jag. Det som jag mest förknippar med just julgodis är väl egentligen knäck och ischoklad. Och då antagligen för det var det julgodiset jag minns att vi alltid gjorde hemma till jul. Knäck är ju grymt gott, men den där ischokladen är väl ingen höjdare precis... Men hörde ändå till på nåt vis! Sen vill jag inte minnas att vi gjorde något mer speciellt julgodis väl? Jo förrsten, vi gjorde nog alltid "marsipanfigurer" också. Fast av färdigköp mandelmassa så det var ju inte så mycket att göra själv förutom formandet av olika figurer då.
 
Nåja, det jag tänkte tipsa om idag är kanderade mandlar! Även detta recept är från Manuela och hennes blogg, men jag har justerat mängderna lite då det i grundreceptet är 500 g mandlar vilket jag tyckte lät lite mycket. Nu i efterhand kan jag dock förstå att man ska göra en stor sats för de har en strykande åtgång! 
 
 
 
Kanderade mandlar är något som jag, precis som med fudgen, inte gjort tidigare och nog tänkt att det var mer avancerat än vad det var. Var ju faktiskt väldigt lätt att göra och det enda som man behöver tänka på är att röra hela tiden. Så testa du också om du vill ha grymt gott snacks som är väldigt lätt att göra med väldigt få ingredienser!
 
Kanderade mandlar
200 g sötmandel
120 g florsocker (funkar även med strösocker)
1-2 tsk vaniljpulver (kan uteslutas eller ökas beroende på smak och tycke)
2 msk vatten
 
Gör så här:
1, Börja med att rosta mandlarna någa minuter i ugnen, 180 grader. Kanske 5-10 minuter beroende på ugn, ha koll så att de inte bränns och rör runt  någon gång.
 
Detta steg kan uteslutas, men jag tycker att det tillför lite mer smak och cruch åt mandlarna.
 
2. Häll socker, vanilj och vatten i en stekpanna och låt det smälta ihop under omrörning tills det börjar bubbla.
 
3. Häll i mandeln och rör nu om hela tiden och sockerlösningen kommer ändra konsistens och liksom linda in mandlarna medan sockret "stelnar" allt mer. Fortsätt rör hela tiden till sockret mer eller mindre har torkat till runt mandlarna. Svårt att förklara men kika in i Manuelas inlägg (HÄR) där hon visar tydliga bilder och steg för steg instruktioner,
 
4. Häll upp på plåt med bakplåtspapper och låt dem svalna.
 
Lycka till! 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: