Polkadrömmar

Här är julbaket i full gång med både julgodis och kakor! Det är ju så mysigt att baka och dona i köket speciellt nu inför jul då det finns så mycket smarrigt att göra! Sen blir det ju alldeles för mycket av det goda, men det är väl en helt annan sak… Får se till att dela med mig av det jag gör, annars finns risk att jag äter upp allt själv!

Tänkte dela med mig av recept på en kaka som jag bakade nu i helgen nämligen ”Polkadrömmar”. Under året nu har jag gått första året av min rektorsutbildning och den har varit förlagd på ”Gyllene Uttern” i Gränna . Och Gränna är ju som de flesta nog vet känt för sina polkagrisar. Och på hotellet har det då varje gång legat polkagrisar på huvudkudden. Och eftersom jag ju gått på diet har jag ju inte kunnat äta dem utan sparat dem och tänkt att de nog kommer till användning på ett eller annat sätt framöver, alternativt att jag äter upp dem efter dieten!

Så när jag fick syn på receptet på Drömmar med polkagris så kände jag att det måste jag ju testa då så klart. Drömmar är lite av en favoritkaka och polkagrisar är ju gott så det lät som en bra kombination helt enkelt!

Sen är ju Drömmar ganska så söta i sig och polkagris extremt sött vilket resulterade i att kakan då blev på gränsen för söt. Och när till och med jag tycker det så är det väldigt sött… Jimi förkastade dem helt och hållet. Tog med dem till jobbet och där blev de däremot väldigt uppskattade!

Så är du sugen på att testa så får du receptet här:

Polkadrömmar, ca 40-50 st
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
150 g polkakarameller, krossade i små bitar

Sätt ugnen på 150 grader.

Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt, helst inte maskin utan gärna för hand med en sked eller gaffel. Risken med att köra i maskin är att smöret annars blir för varmt.

Tillsätt oljan lite i sänder.

Blanda hjorthornssaltet med mjölet och rör ner det i degen.

Tillsätt polkakaramellerna och knåda ihop till en kakdeg.

Forma till bollar i valfri storlek och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Tänk på att ej lägga dem för tätt då de sedan flyter ut under gräddningen.

Ställ sedan in plåten med bollarna i kylen i ca 10 minuter. Detta är ej nödvändigt, men det gör att de inte flyter ut allt för mycket eftersom smöret får stelna till lite.

Grädda mitt i ugnen i 18 - 20 min.

 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: