Ett första läsår som rektor är avklarat!

I eftermiddags checkade jag ut från jobbet för fyra veckors ledighet! Alltså då min första semester istället för sommarlov även om ju sommarlovet är den form av semester som man har som lärare.

Mitt första läsår som rektor är därmed avklarat och året har gått ruggigt fort och jag ångrar inte för en sekund att jag förra våren tackade ja till erbjudandet om att ta över efter min dåvarande rektor. Jag verkligen älskar mitt jobb och åker hem varje dag med känslan att jag har världens bästa jobb och varje dag är så stimulerande. Det tyckte jag ju visserligen innan också men på ett annat sätt kan man väl tänka. Att jobba med barn och människor överlag är ju väldigt intressant och man vet aldrig riktigt hur dagen ser ut när den påbörjas då det hinner ändras en hel del under dagens lopp.

Men som sagt mitt första läsår som rektor har varit fantastiskt roligt och jag har lärt mig en massa nya saker. Man kan ju aldrig riktigt i förväg veta vad ett nytt jobb innebär även om man kan ha ett hum om det. Det som jag nog blev mest förvånad över är alla dessa olika möten man ska vara med på. Kan ju hända så här i början att man kanske är mer frekvent på att vara med på allt man blir kallad till och successivt lär man sig nog vilka möten som är viktigare än andra. Men många möten blir det. Och de flesta är faktiskt intressanta och inte bara att man sitter avtiden

En vecka på jobbet är verkligen varierande och olika uppgifter är så klart olika ”kul” men det är väl det som är en del av charmen med jobbet.

Har ju även påbörjat rektorsutbildningen nu vilket också är väldigt intressant och givande. Detta första år läser vi juridik vilket kanske inte är det lättaste precis, men ack så viktigt och lärorikt. Utbildningen pågår i tre år med regelbundna internatträffar och självstudier där emellan. Så jag vet vad jag har att göra de kommande åren!

 Men nu har jag fyra veckors ledighet för att ladda batterierna för ett nytt spännande läsår!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: