Hallongrottor och Kardemummasnittar

Idag blev det lite bakat här hemma igen! Och som jag har nämnt tidigare så är ju småkakor något som jag gillar båda att baka och att äta. Hallongrottor är kanske inte min direkta favoritkaka egentligen (har skrivit om det HÄR tidigare) men de är ju väldigt klassiska och enkla att baka. Smaken är det ju heller inget fel på egentligen. Och eftersom jag ju går på kostplan så ingår det ju inga kakor alls i mitt matschema så då spelar det ju heller ingen roll vad jag bakar, utan det viktiga för mig är att få baka helt enkelt!
 
Söker man på recept på just Hallongrottor är det inte svårt att hitta något, även om de flesta recept nog är väldigt snarlika. Vilket ju vore konstigt annars med tanke på att det just en den sortens kaka man vill baka. Receptet jag använde idag har jag fått av Andreas Hjert som var med i Hela Sverige Bakar 2017 och det var ett enkelt och lättbakat recept.  
 
När jag ändå var i farten att baka blev det även en omgång av vad jag numera kallar Kardemummasnittar. Receptet var ursprungligen till vad som kallades Rabarbersnittar som jag testade för någon vecka sen. Idag valde jag att baka dem utan rabarber och det blev då helt enkelt Kardemummasnittar eftersom de även innehåller kardemumma. Även dessa väldigt enkla att "slänga ihop"!
 
 
 
Om du är baksugen och vill baka några enkla och goda småkakor får du här del av recepten!
 
Hallongrottor
200 g rumsvarmt smör
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Hallonsylt
 
1. Skär smöret i bitar och lägg i bunke tillsammans med smöret. Vispa ihop med en elvisp.
 
2. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.
 
3. Blanda mjölblandningen med smörblandningen, lite i taget. Använd elvispen först men du kommer sedan avslutningsvis behöva arbeta ihop degen med händerna.
 
4. Ev kan du kyla degen i kylskåp cirka 10 minuter.
 
5. Dela upp degen i cirka 30 delar (beroende på hur stora du vill ha dem) och rulla till bollar. Placera bollarna i formar och platta ut dem något samtidigt som du gör en liten håla i mitten av bollen.
 
6. Fyll hålorna med sylt.
 
7. Grädda i 10-12 minuter, 175 grader.
 
 
 
 
Kardemummasnittar
200 g rumsvarmt smör
2 dl socker
4 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (alt 2 tsk bakpulver)
1 tsk kardemumma (eller mer för mer smak)
2 tsk vaniljsocker
 
1. Vispa ihop smör, socker och sirap till en krämig smet i en bunke (gärna med elvisp).
 
2. Blanda ihop vetemjöl, bikarbonat, kardemumma och vaniljsocker.
 
3. Häll mjölblandningen i smörblandningen, arbeta ihop bara precis så att det blir en deg.
 
4. Rulla degen i två eller tre längder och lägg dem på plåt med bakplåtspapper, se till att det är lite utrymme mellan längderna.
 
5. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, cirka 12 minuter.
 
6. Låt längderna svalna lite innan de skärs på snedden i valfri storlek. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: