Minisemester i Lübeck

I somras var vi ju inte iväg på någon semester utan valde att "bara" vara hemma och semesterveckorna gick ju fort förbi ändå.

Men som liten kompensation var vi för snart två veckor sen iväg några dagar på en liten minisemester i Lübeck. Och även lite av den anledningen att jag nu då går in i tävlingsbubblan igen och då är det inte utrymme för några matavvikelser de kommande månaderna nu, så det var liksom hög tid om jag skulle få mumsa lite gott!

Och efter en hel del påtryckningar och tjat fick vi även med oss mina föräldrar på resan. Vi har försökt under en lång tid att få dem med oss men framför allt pappa har varit väldigt motståndare till det hela. Men nu i somras blev han lite mer mottaglig för det hela och då gällde det ju att ta vara på tillfället helt enkelt!

Jag och Jimi har ju genom åren genomfört denna resa ett antal gånger och har en ganska bra rutin på upplägg av dagarna med vart man ska, när man ska dit, vart man ska äta etc, så resan för oss kan vi väl kalla väldigt rutinmässig. Men för mina föräldrar var det väldigt nytt så vi hade förberett dem noga med det mesta och de hade fått en tydlig resplan över dagarna och tydliga instruktioner om vilka förhållningsregler om vad som gäller.

Så torsdag morgon (6/9) kl 5.40 hämtade vi upp dem för den lilla trippen söderut! Denna dag blir det ju en hel del resande så klart, men i lagom långa etapper i och med de två färjeturerna.

Vi var väl sedan framme i Lübeck vid 13-tiden då blev lite middag och inköp av dryck och tilltugg för de kommande dagarna. Sedan vidare för att checka in på hotellet och en stunds vila innan en sväng för att kolla in stan och så klart fota det klassiska "Lubecks-motivet":

På kvällen blev det sedan middag på restaurang Kogge där jagsedan innan vet att det finns en grymr god räkrätt med härliga räkor och frisk gurksallad:

Fredag morgon njöt vi av god frukost innan vi åkte vidare till Hamburg för att besöka ett köpcentra där. Blev kanske inte så värst mycket shoppat för min del, men lite lagom. Det blev en kappa, en kjol, lite myskläder och lite träningskläder. Fast å andra sidan var det bara jag som shoppade så i förhållande till de övriga så shoppade jag ju mycket.

Sedan fram på eftermiddagen när vi var nöjda med shoppingen tog vi en kortare tur genom Hamburg för att kolla in de gamla och mäktiga byggnaderna innan vi åkte tillbaka till Lübeck igen. Där blev det en stunds vila på rummen, jag och Jimi passade även på att bada lite pollen (som dock var ganska så kall) innan vi begav oss till matstället Losterian för att äta gudomligt god och ofantligt stor pizza.

Har alltid varit nöjd med frukosten på detta hotell, men denna gång slog det nog rekord tror jag! Jag gillar ju när det finns mycket färsk frukt och grönsaker och denna gång var det verkligen klass på detta plus att det fanns flera olika sorters fröer och torkade frukter. Så lördagsfrukosten smakade fint så klart. Efter ats en ha packat ihop våra väskor tog jag och Jimi en kort promenad runt hotellet typ innan vi sedan checkade ut.

Vi åkte nu till Citti köpcentra för en sista vända med shopping och lunch innan påbörjad hemfärd. Blev typ inget shoppat för min del här men Jimi fick tag i en snygg jacka och en t-shirt. Pappa slog på stort och köpte strumpor.

Efter lite mellanmålshopping och lunch var det då dags att börja styra mot färjehamnen i Puttgarden igen då. Men först ett stopp på Calles för lite inköp där också så klart. Det ar väl denna shopping som egentligen gjorde att pappa till slut ville följa med på resan!

Vi körde då sedan ombord på färjan som tog oss till Danmark. När vi sedan körde av i Danmark var det en del köandes då de kollade pass i alla bilar så det tog sin lilla stund innan vi kunde köra vidare. Danmark är ju typ bara en transportsträcka mer eller mindre med bara ett kortare mellanmålsstopp.

Och när man sen väl är framme och ombord på färjan från Helsingör mot Sverige så är det några sega timmar kvar innan man är hemma igen.

Och söndag gick då sen åt till att packa upp och ta hand om det nyinköpta.

Det var en härlig resa och skönt att komma iväg lite. Och så klart kul att få dela resan med mina föräldrar, så tack till er för att ni till slut valde att följa med!