Baka bullar med äpplen

Efter den härliga sommaren känns det ändå helt okej att det börjar luta allt mer åt höst tycker jag. Och då förhoppningsvis härliga höstdagar med lite sol och härlig klar luft! Mörka regniga höstdagar känns ju inte lika lockande så klart…

 

Något som hör hösten till är bland annat alla härliga äpplen som nu mognar för full. Vi har inga äppelträd själva men ser ju i alla trädgårdar vilka mängder äpplen det finns! Och på jobbet bjuds det ständigt på äpplen från personal som har det i sina trädgårdar och jag har även fått med mig en påse äpplen hem.

Tittar på man på typ instagram så är det äppelpajer och äppelkakor i mängder som florerar just nu. Jag själv är inte så värst förtjust i just äppelpaj eller äppelkaka, och under dieten så är det ju definitivt inte med i min kostplan heller för den delen, så det har jag inte lockats av att baka. Däremot såg jag på instagram-kontot @alskaattbaka ett spännande recept på en form av kanelbulle med äpple bakad i långpanna som verkade väldigt god så den har jag bakat nu i helgen.

 

Inte för att jag kan äta av den heller, men det finns ju andra här i hemmet som gillar bullar. Och doften av nybakade bullar är ju så gudomlig så den får gärna sprida sig här i huset även om jag går på diet! Jag har då alltså inte själv provsmakat bullarna men Jimi gav dem klart godkänt och han gillar när bullarna är lite ”degigare” och att det är rikligt med kanel. Lite degiga såg jag att de blev så kanske att jag har dem någon minut längre i ugnen om jag gör dem fler gånger, men de var ju inte degiga så att det störde. Fyllningen var en blandning av cream cheese, smör, socker och kanel då så klart. Just att det var cream cheese tror jag gjorde att det blev extra krämigt (och antaglogen extra gott).

Så har du gott om äpplen (egna eller ”fådda”) så tycker jag definitivt att du ska testa att baka dessa äppel-bullar!

 

Saftiga äppelbullar i långpanna, ca 25 st

Degen:

10 - 20 g jäst

5 dl ljummet vatten eller mjölk

1 msk mortlade kardemummakärnor

1,5 dl ljus sirap

1 tsk salt

1 ägg

700 g vetemjöl

1 dl fint rågmjöl

150 g rumsvarmt smör

 

Fyllning:

200 g cream cheese

100 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

1 dl farinsocker

4 msk kanel

4 äpplen

 

Pensling och topping:

1 ägg

En nypa salt

1 tsk vatten

Mandelspån

Pärlsocker

 

Gör så här:

Lös upp jästen i mjölken i en bunke och tillsätt övriga ingredienser förutom smör. Blanda ihop till degen släpper bunkens kanter, använd maskin eller knåda för hand.

Tillsätt smöret skuret i tärningar och knåda degen några minuter till.

Pudra över lite mjöl och täck sedan med bakduk eller plastfilm och låt jäsa till dubbel storlek, 30 – 45 min.

 

Skala och skär äpplen i mindre bitar.

Blanda ihop övriga ingredienser till fyllningen till en ”röra”.

 

Kavla ut degen till en stor rektangel på ett mjölat bakbord.

Bred fyllningen över hela degen. Äpplena stör du sedan i mitten av degen, ca 1/3 yta. Vik sedan degen i ett treslag så att äpplena täcks.

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och lyft över degen. Platta försiktigt ut degen så att hela plåten täcks.

Klipp hål i degen lite här och var så att fyllningen syns lite.

Dela in degen i rutor, så stora som du sen vill servera.

Låt jäsa under bakduk, 30 – 45 min.

 

Rör ihop ägg, salt och vatten och pensla ut över hela degen. Strö över mandelspån och pärlsocker.

Grädda i 225 grader cirka 20 – 30 minuter.

Låt svalna något och skär i rutor.

 

 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: