Alla hjärtans dag

Är väl ingen som har undgått att det är Alla hjärtans dag idag?! För oavsett om man ”firar” denna dag eller inte så är det svårt att undgå alla reklamutskick och hyllvis med kärleksgåvor i varenda butik sen några veckor tillbaka!

Men varför firar vi Alla hjärtans dag då egentligen? Sökte runt lite på nätet och fick inget helt klart svar (sen är jag visserligen usel på att hitta saker jag söker efter på nätet…). Men det jag kunde utläsa var att det inte finns någon helt klar bakgrund till hur traditionen tillkom från allra först början och det finns ett flertal olika helgon/martyrer med namnet Valentinus.

Men man har kunnat se att man under medeltiden i England, Skottland och norra Frankrike började själva firandet av romantiken. Det var då så att man genom lottning parade ihop ungdomar med varandra inför vårens och sommarens lekar och danser. Detta blev då ett sätt för ungdomarna att börja fundera på vem som skulle bli deras ”Valentin” som de skulle hålla ihop med under året.

Namnsdag denna 14 februari har då Valentin och det sägs komma av ett romerskt helgon. Att det är just 14 februari läste jag berodde på att det var just den dagen som fåglarna bildade par. Och då såg man detta som romantikens dag och det lever då alltså fortfarande kvar från medeltiden.

På 1400-talet dök de första ”Valentinkorten” upp i England, kort som man gjorde själv. På 1700-talet började man sälja kommersiellt framställda kort. Jag läste också att det har uppstått en romantisk legend om med syfte om att förklara Valentinbrevens ursprung. Enligt den legenden så berättas det om en fängslad man vid namn Valentin som blev förälskad i fångvaktarens dotter. Innan Valentin dog skrev han ett avskedsbrev till dottern som han då undertecknade med ”Din Valentin” och det sägs då ska ha varit det första Valentinbrevet.

 

I Sverige började man fira Alla hjärtans dag ganska så sent och man har då mer efterliknat firandet från USA och det var mer eller mindre handeln som införde detta när man insåg vilken försäljning detta skulle kunna innebära. 1965 hade man en första skyltning kopplat till detta på NK och året därpå publicerads denna annons i Dagens Nyheter:

 

Och sen har det väl bara ökat år för år kring det kommersiella i och med just Alla hjärtans dag! Ja, det var väl det jag lyckade läsa mig till genom några olika sidor här på nätet (tex nordiska museet.se, temadagar.se och so-rummet.se).

Så oavsett om du nu firar denna dag eller inte så har du i alla fall fått lära dig lite mer bakgrunden till denna dag och givetvis önskar jag den en fantastisk Alla hjärtans dag!

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: