Att komma igång

Jag vet att det finns så många människor som regelbundet (och då gärna en måndag eller en ny månad...) tänker att: ”Nu är det dags att ta tag i mitt liv och komma igång med träning och bättre kosthållning". Eller som de säger i filmen Sällskapsresan "Jag lovar att bli en friskare och sundare människa!"

Och de allra flesta vet egentligen vad som behöver förändras och göras för att komma igång och kör då igång för fullt i några veckor innan man helt plötslig tappar lust och motivation eller stöter på någon motgång eller förhinder och så faller man snabbt tillbaka i gamla mönster igen. Så går det en tid och så plötsligt tänker man till igen och gör ännu en nystart, kör igång för fullt några veckor men är sedan tillbaka i det gamla igen... Kanske någon som känner igen sig? Det behöver verkligen inte vara så här, men jag vet att det är en tuff resa för många och att man kanske inte riktigt är införstådd i vad det egentligen innebär, hur mycket man faktiskt behöver anstränga sig för att får det att fungera en längre en tid. Men jag tror att om man man bara är införstådd i detta och beredd att göra vad som krävs så kommer det inte kännas lika svårt.

Jag har ett stort intresse för det här med kost och träning och månar om att man hela livet ska leva så bra som möjligt och förstå att man inte kan lösa sin hälsa med några quickfix-metoder. Jag tänker därför försöka få igång bloggen lite mer och försöka publicera lite mer inlägg regelbundet med just fokus på detta med kost och träning. Jag ska försöka delge er av min kunskap. Förhoppningsvis kan detta vara till hjälp för er som vill komma igång och då även bibehålla den nya livsstilen. Tipsa gärna om ni har några önskemål på vad jag ska skriva om!

 

Så då först ut nu med detta inlägg om just att komma igång då. Och om jag skrev ovan så är det säkert många av er som egentligen redan vet vad som ska göras för att komma igång, men det svåra är då att bibehålla detta längre än några veckor.

I grunden handlar det ju om att äta ”rätt”, träna regelbundet och sova ordentligt. Genom att följa dessa (ganska så enkla) grunder kommer du ganska så snart bli både piggare och gladare och förhoppningsvis hålla dig frisk (friskare) och dessutom känna dig snyggare! Bara detta borde väl vara motivation nog att komma igång OCH bibehålla ”det nya”?!

Så vad tvekar du på?! Det finns inga fler ursäkter att dra till med! Det handlar ju faktiskt om DIG och ditt välmående och det borde ligga högst på din prioriteringslista! För om inte DU mår bra kommer du inte orka hjälpa de andra i din närhet.

 

Så för att då inte hamna i det klassiska "full fart till ganska så snabbt slut" då är det klokt att börja med lite i taget. Vad är enklast för dig att börja ändra på? Några kanske börjar med att se över kosten medan några andra börjar med träningen eller kanske sömnen. Vad passar bäst för dig att börja? Oavsett i vart du väljer att börja så brukar de andra delarna följa med automatiskt på något vis.

När du har valt vilket område du vill börja med är det ändå viktigt att inte gå ut för hårt där heller till att börja med, utan ett litet steg i taget så att det liksom blir en vana. Har du valt att börja med att se över kosten kan det till att börja med då handla om att börja lägga till lite mer nyttig mat och minska på det onyttiga samt att se över när och hur ofta du äter och även varför du äter.

Väljer du istället att börja med träning så kanske det är lagom att börja med några promenader eller se om det finns något kul pass på ett gym i närheten eller börja med lite styrketräning om det känns lockande!

Vad det gäller sömnen tror jag att allt för många sover alldeles för lite och låter sömnen hamna i skymundan för allt annat som man ”måste” göra. Men tänk på att sömnen är kroppens chans för återhämtning, utan återhämtning kommer du förstöra kroppen även om du äter rätt och tränar regelbundet!

 

Så börja med små steg i taget så kommer du klara att hålla i mycket längre och tanken är ju att du ska hålla i hela livet! Många som gör förändringar i kost och träning ser det tyvärr bara en tillfällig period i livet och tänker att ”sen kan jag fortsätta som vanligt...”. Och visst kan man det, men då kommer jobbet man gjort med sin nya satsning vara förgäves och man är snart tillbaka i den mindre hälsosamma livsstilen igen. Och så går det ett tag så börjar man om igen med en ny satsning en period för att sedan gå tillbaka igen..

 

Men så är det ju inte för dig nu, eller hur?! Nu är du redo för att förändra ditt liv och framför allt ditt mående för resten av ett långt och friskt liv!

 

Så bestäm ett området att börja med och ta ett steg i taget där. Och fundera över varför du gör detta? Vad är ditt mål? Jag kommer skriva mer framöver om just det här med mål och målformulering.

Lycka till!

 

 

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: