Hastbullar med saffran

I början av december tipsade jag ju om de saftiga lussebullarna som jag bakade då (läs HÄR). Jag kan fortfarande rekommendera dem då var precis lika goda och saftiga även efter att de varit frysta. Dem kommer jag nog baka även nästa år och då i åtminstone dubbel sats!
 
Men jag vill även tipsa om en betydligt enklare variant av lussebulle som jag bakade här om dagen, nämligen "Hastbulle med saffran". En väldigt enkel och snabb-bakad bulle som man lätt kan slänga ihop om man får hastigt påkomna gäster eller bara vill göra det väldigt enklet för sig! Ett bullbak som är klart på typ 30 minuter och med ingredienser som man i regel har hemma! Så perfekt ju! Och jag tänker att om man nu inte vill ha det som just lussebullar eller inte har saffran hemma så kan man nog säkert skippa det eller kanske byta ut mot kardemumma. Hur som helst så kommer eceptet här, och jagtycker verkligen att du ska testa dem!
 
 
 
HASTBULLAR MED SAFFRAN (10 st)
5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
0,5 g saffran
100 g smör
1 ägg
1,5 dl mjölk
 
Fyllning:
50 g smör
2,5 msk florsocker
 
Pälsocker
 
1. Sätt ugnen på 225 grader.
 
2. Blanda ihop alla de torra ingredienserna i en bunke. Gärna i bakmaskin med "paddel/vinge", men funkar att blanda ihop för hand också så klart.
 
3. Tillsätt smör, skuret i mindre bitar, och låt det bli en smulig massa.
 
4. Tillsätt ägg och mjölk. Rör ihop till en kletig deg.
 
5. Fördela degen i 10 muffinsformar och gör en liten "grop" i varje bulle.
 
6. Blanda ihop smör och florsocker till fyllningen och fördela detta i "groparna".
 
7. Nyp ihop degen så att fyllningen döljs och strö över lite pärlsocker.
 
8. Grädda mitt i ugnen i ca 12-14 minuter, till de får en fin gyllene färg.
 
Låt svalna och njut dem gärna med ett glas mjölk!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: