Proteinbollar

Så här i början av året är du ju många som har "börjat sitt nya liv" och ska leva häslosammare genom att träna mer och äta mer nyttigt... Jag för min del tycker det är lite fånigt med att dessa nyårslöften, men det är ju helt upp till var och en så klart!
 
Men jag kan ju då få hjälpa lite på traven om man ändå vill ha något lite gott så här när det då är lördag! Så idag delar jag med mig av ett recept på proteinbollar som kan funka både som fika och som godis.
 
Grundreceptet är med smak av pepparkaka, tänk typ pepparkaksdeg, och är så galet gott. Är man trött på pepparkakor nu kan man givetvis byta ut smaken mot något annat. Kanske vaniljpulver eller kakao? Jag har inte testat något annat än just pepparkakskryddan då jag tycker att det blir så gott, men det är bara att testa sig fram antar jag!
 
Proteinbollar
1 dl sötmandel, hackad i bitar 
8 st urkärnade dadlar
½ dl proteinpulver av valfri smak
1 tsk pepparkakskrydda
1 msk vatten
 
Valfri topping, till exempel kokos, sesamfrön, kakao eller hackade nötter
 
Mixa ihop allt (förutom topping då så klart), enklast i en matberedare tycker jag.
Kör på en stund till du får ihop en deg, tillsätt mer vatten om det behövs.
 
Rulla sedan till bollar i valfri storlek och rulla dem i den topping som du har valt.
 
Ställ in en stund i kylen för att stelna till lite innan du avnjuter dem!
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: