Skumtomte-fudge

För några dagar sedan la jag ut recept på den underbart goda fudge som jag gjorde nu till jul och skrev då även att jag testat en fudgevariant med skumtomtar och lovade ju att återkomma med det receptet också. Och jag vill ju försöka hålla det jag lovar så här kommer då ett inlägg även om Skumtomte-fudgen!
 
Nu känns kanske skumtomar lite passerat för denna julen men då kan man ju alltid spara receptet till nästa jul...
 
Som jag skrev i det förra inlägget om fudge så älskar jag ju skumtomtar och tänkte då att en fudge med skumtomtar bara måste testas. Men jag kan väl säga att skumtomtarna smakar bättre som de är än att göra en fudge med dem. Absolut inget fel på fudgen i sig, men tycker inte riktigt att skumtomte-smaken kom till sin rätta. Men en god fudge blev det så helt klart att du ska testa att göra den tycker jag!
 
 
 
 
Skumtomte-fudge
1 påse skumtomtar
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl socker
150 g vit choklad
 
Gör så här:
1. Klipp skumtomtarna i mindre bitar och lägg dem i en kastrull.
 
2. Tillsätt övriga ingredienser, förutom den vita chokladen, och låt allt smälta ihop på svag värme under omörning.
 
3. Låt smeten koka under omrörning i cirka 10 minuter.
 
4. Häll i den vita chokladen och rör om tills chokladen smält och det har blivit en blank massa.
 
5. Ta av kastrullen från värmen och fortsätt röra runt en stund så smeten får svalna något.
 
6. Häll upp i en form med bakplåtspapper, ju större form desto lägre fudge så välj form lite utifrån hur du vill att din fudge ska vara. Jag hade en form på ca 17x17 cm.
 
7. Om man vill kan man strö över strössel/kokos/småbitar av skumtomatar etc ovanpå fudgen innan den stelnar, men inget måste.
 
8. Låt sedan stelna, går ställa in i kylen om man vill att det ska gå lite fortare.
 
9. När den har stelnat skär du upp i lagom stora bitar.
 
10. Förvaras sedan i burk i kylen!
 
Lycka till! 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: