Chokladbollar i nyttigare tappning

Chokladbollar är något bland det bästa jag vet! Händer dock väldigt sällan att jag äter det och ännu mer sällan att jag bakar det själv. Men tänk vad många omgångar man har bakat genom livet ändå! I alla fall så vet jag att jag ofta bakade det som liten då det var en enkel kaka att göra med ingredienser som oftast fanns hemma. Då bakade jag så klart alltid klassiska chokladbollar men nu på senare år har det tillkommit så många olika recpet och varianter på just chokladbollar, både onyttiga och lite nyttigare sådana
 
Idag tänker jag tipsa om en nyttigare variant som hittade när jag scrollade runt på Instagram i veckan. Kommer dock inte ihåg hos vem jag hittade receptet så jag vet inte vem jag ska tacka...
 
Jag gjorde dessa i går och har nu haft dem i frysen över natten, men de funkar nog fint att äta mer eller mindre direkt också egentligen eller bara låta dem stå i kylen en stund. Det är en smaksak misstänker jag. Själv tycker jag det är bäst att ha dem i frysen så att man liksom inte ser dem varje gång man öppnar kylen med risk för att då äta upp dem alldeles för snabbt!
 
 
Här har du receptet om du vill testa att göra dem: 
 
1 dl mandlar
1 dl pumpakärnor
2 dl havregryn
10 färska urkärnade dadlar
0,5 dl kakao (här kan du välja mer eller mindre beroende på hur mkt smak du vill ha)
1,5 msk kokosolja
3 msk kallt kaffe
Kokos att rulla bollarna i
 
Börja med att mixa mandlar och pumpakärnor till ett mjöl i matberedare eller annan typ av mixer.
 
Tillsätt övriga ingredienser och mixa till du får en bra smet.
 
Rulla till bollar som du sedan rullar i kokos. Går ju även att rulla dem i andra frön eller hackade nötter om man vill det eller låta bli att rulla dem i något över huvud taget om det är så.
 
Lycka till!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: