Äventursgruvan

I tisdags morse satte vi oss i bilen för en tur uppåt i landet, cirka 34 mil resväg närmare bestämt. Målet med resan var att besöka ”Äventyrsgruvan” för en äventyrstur i en nedlagd gruva.

 

Vi kan väl sägas så att vi inte riktigt hade vädret på vår sida under resans sista del då vi hamnade i ett riktigt åskoväder med värsta regnet då man liksom inte såg vägen framför sig!

 

 

 

Men vi hittade i alla fall upp till startpunkt (typ mitt i ingenstans) och där var åskan verkligen rakt över oss – men vi skulle ju ner i gruvan så för den sakens skull spelade det ju ingen roll direkt.

Vi blev utrustade med säkerhetssele och skyddshjälm med pannlampa och fick en kort säkerhetsgenomgång innan vi tig oss ner i gruvan!

 

 

Det var verkligen en spännande upplevelse och det blev inte så mycket fotat då jag hade full fokus på allt spännande och lite halvläskiga moment!

 

Vi tog oss ner till gruvans djupaste torra delar 80 meter under jord. Själva vandringen bestod av lite olika moment, vissa delar var det bara enkel promenad medan vissa delar krävde en del klättring med hjälp av säkerhetslinor i vajrar vilket bitvis enligt mig var lite halv-avancerat. Men så kul ändå och man kände sig ju nöjd när man klarat av dessa delar!

 

 

 

 

Läskigaste delen var nog den 50 meter långa hängbron som jag tycker gungade på ganska rejält och jag höll mig krampaktigt i stödvajrarna!

 

(bild lånad från Äventyrsgruvans Instagram)

 

Hela gruvan har en temperatur på 4 grader så det gäller att man är rätt klädd så klart. Ungefär halvvägs på turen var det ett lite stopp för fika i ett uppvärmt litet rum där det bjöds på kaffe och macka innan turen fortsatte. Tips om någon mer gör besöket är att ha med extra vantar att byta efter fikapausen då de blir blöta och det kan vara skönt med att par torra vantar istället för att ta på sig kalla och blöta vantar igen.

 

 

 

 

Turen fortsatte till en del av gruvan där de gjort i ordning som en stor scen. Där släkte vi ner våra lampor på hjälmarna (som är den enda belysningen under hela turen) och fick ta del av en mäktig ljus- och ljusshow.

 

Efter det kom vi till ett annat av de lite läskigare momenten på turen – att åka zipline över en kristallklar sjö mitt inne i gruvan! Här var mina ben skakiga och pirret i magen var enormt innan jag liksom tog klivet ut – men sedan var det så en fantastisk känsla så klart!

 

I cirka fyra timmar var nere i gruvan och det var en fantastiks upplevelse på alla sätt och vis och jag kan varmt rekommendera denna upplevelse! Läs mer på deras hemsida www.aventyrsgruvan.se.

 

 

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: