Pepparkaksbak

Vi närmar oss jul allt mer och skrivandets stund är det bara en vecka kvar till Julafton. Jag är ju ingen större julfantast egentligen men i år har julkänslorna poppat upp en hel del här minsann och det har både julpyntats och julbakats (se föregående inlägg)! Lussebullar och pepparkakor hör ju till julen absolut och även om jag inte är nån julfantast har jag nog alltid haft detta hemma till jul. Vad det gäller pepparkakor brukar det variera på hembakade eller köpta och då mestadels köpta. Jag tycker nog faktikst att köpta är lite godare än hembakade. Eller godare är kanske fel uttryck, de har en helt annan smak på något vis. Sen varierar det ju så klart på vilken sort man köper, alla smakar ju olika på sitt sätt. Men överlag tycker jag att köpta smakar lite mer jul på något sätt.
 
I år köptes det hem några burkar härom veckan och det var absolut inget fel på dem, men Jimi sa att han nog hellre föredrar hembakade då de är mildare i smaken (där är vi alltså väldigt olika...). Och eftersom jag ju är inne i ett slags bakflow och julstämning i kroppen så tänkte jag att varför inte baka en omgång egna pepparkakor då också. Så förra helgen var det då pepparkaksbak som gällde!
 
Googlade runt på recept till deg, vilket det ju så klart fanns en hel uppsjö att välja mellan. Valde ett mer eller mindre på måfå, men är väldigt nöjd med valet. Degen var lätt att göra, lätt att sedan baka med och smaken på de klara pepparkakorna helt godkänd den också!
 
 
 
Vill du testa på samma så har du receptet här:
 

4 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
250 g smör
2 msk kanel
1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk mald ingefära
1 msk bikarbonat
15 dl vetemjöl, + lite till kavlingen

Står att det blir cirka 200 pepparakor (jag halverade receptet då det var nytt och jag liksom ville testa på. Inser nu när de en vecka senare är slut att jag skulle kört på hela receptet...) 

Häll socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp och lyft bort kastrullen från värmen.

Dela smöret och lägg det i en bunke tillsammans med kryddorna. Häll över den heta sockerblandningen och rör om tills smöret smält. Låt det svalna till rumstemperatur.

Blanda mjöl med bikarbonat och rör ner det i smeten, som blir ganska lös (den sväller sedan). Arbeta ihop degen med en trä- eller plastgaffel.

Låt degen vila i kylskåpet, övertäckt eller inlagd i plastpåse, 1–2 dygn innan den bakas ut.

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut en liten bit i taget – det är alltid enklast. Mjöla lätt på bakbordet och kaveln. Ta ut pepparkaksfigurer med mått eller skär ut på fri hand med vass kniv och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Sätt in plåten i ugn, 200 grader och grädda kakorna i 4-6 minuter. 

 

Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: