Semestern 2017 Del 1

Blev ju som sagt inget bloggande under resans gång på årets semesterresa. Jag har därför valt att skriva tre delar där jag sammanfattar resan lite kortare, del ett handlar om nerresan till Kroatien, del två om dagarna i Kroatien och del tre då om hemresan från Kroatien.

Dag 1 (20170628):
Vi påbörjade då årets resa hemifrån onsdag 28 juni klockan 05.40. Första dagens resrutt är numera mer eller mindre standard genom åren, vi lämnar Habo åker via Helsingborg - Helsingör, Rödby – Puttgarden till Lübeck för vidare färd till Fulda. Händer väl inte så värst mycket utan i huvudsak bilåkande varvat med lite färja då. I Lübeck stannade vi nån timme eller så för att äta lite middag och kika runt lite på Citti Köpcentra innan färden fortsatte. Från Lübeck är det sedan mer eller mindre non-stop resa till Fulda som var slutmål för dag ett.

Dag 2 (20170629):
Tog det lite lugnt på morgonen och käkade frukost i lugn och ro innan vi sedan fortsatte resan söderut. Första stoppet blev i Ingolstadt där vi käkade middag på Burger King och besökte sedan Ingolstadt Village för lite shopping! Jag köpte en kavak med tillhörande byxor på Calvin Klein och Jimi köpte några tränings-tröjor på Under Armour. Nöjda och belåtna med vår shopping reste vi vidare mot dagens slutmål som var Innsbruck.

Vädret under dagen var varierande men när vi kom till Innsbruck var det värsta åskovädret med hur mycket regn och åska som helst. Vi checkade in på hotellet och var inte direkt sugna på att ge oss ut på stan för att äta så det blev middag på hotellets restaurang.

Dag 3 (20170630):
Resans tredje dag tillbringades i Innsbruck. Efter en lugn start med god frukost gjorde vi oss redo för lite vandring i bergen. Väderprognosen visade på regn fram på eftermiddagen så vi insåg att vi behövde komma iväg på förmiddagen! Vi tog oss uppåt längs en vandringsled till Hungerburg och vädret var riktigt kanon med strålande sol och värme! Efter en stunds velande och väderprognosen i bakhuvudet valde vi sedan en liten kortare fortsatt vandringsväg för att ta oss ned till hotellet igen. Fanns många olika alternativ som säker skulle varit kul att testa på, men vi litade inte helt på vädret och valde därför ett ”enklare” alternativ. Dock var vädret strålande hela tiden (ända fram till på kvällen…) men det var ju inget vi vågade chansa på. Vägen vi valde var absolut trevlig ändå så inget att klaga på.

Efter lite lunch och vila på rummet gick vi till hotellets gym- och relaxavdelning. Var ju inte så värst mycket till gym kanske, men ett pass kunde jag ändå få till. Sedan blev det lite chillande i ”vattensängarna” medan Jimi bastade. En lugn och avkopplande eftermiddag helt enkelt! På kvällen valde vi sedan att äta middag på hotellets restaurang igen.

Dag 4 (20170701):
Nu var det dags för vidare färd söderut så efter frukost, inköp av lite färdkost och snabbavspolning av bilen lämnade vi Innsbruck för att fortsätta resan på lite mindre ”bergsvägar”. Vi åkte en bit genom Österrike och vidare in i Italien. Blev en mellanmålspaus bland bergen vid en rastplats/minneskyrkogård. Vi brukar alltid stanna till i Cortina och äta lunch där, men i år passerade vi bara förbi. Blev istället ett stopp vid en biltvätt så att Jimi kan tvätta av bilen litegrann och vi passade på att äta mellanmål.

Sedan fortsatte vi bilåkandet in i Slovenien och vidare till Kroatien och området Umag/Savudrija som ju var dagens slutmål. Innan vi tog oss till hotellet åkte vi och åt middag på ett av ställena, Grill Monte, som vi brukar äta på när vi är där. Blev även en tur till affären för att handla lite mellanmål för kommande dagar. Sedan tog vi oss då till hotellet  och checkade in för de kommande nio dagarna där.

Så där var en sammanfattning av första delen av 2017 års semesterresa. Fortsättning kommer då i del två och tre!