Kakor

Något som jag märkt genomgående genom de olika träningssatsningarna som jag har gjort är att jag de sista veckorna på en diet blir mer eller mindre besatt av mat- och bakprogram! Fantiserar om allt smarrigt jag ska äta och baka efter dietandet och min sökhistorik översvallas av recept! Och baka är ju något som jag egentligen tycker är väldigt kul så det är ju lite tråkigt att det blir lite glest med det emellanåt egentligen. Samtidigt vet jag att det gäller att motsåt frestelserna och att då ha för mycket av det goda hemma är ju lite väl utmanande kanske...
 
Men nu i slutet av dieten är jag väldigt fokusead på slutmålet vilket gör att det känns helt överkomligt att ändå utätta sig för lite frestelser och fylla frysen med gottigheter som man kan njuta av så småning om. Och i och med det så har jag nu kommit igång med lite bakande igen och jag verkligen älskar det. Får stor inspiration av "Hela Sverige bakar" och har just nu snöat in lite på småkakor... Kan ju se till att det finns sju sorters kakor när dieten är över kanske?! 
 
Så för någon vecka sedan tog jag mig an att baka en Toscakaka då det var det som ett av avsnitten handlade om. Toscakaka är kanske ingen större favoritkaka för min del, vet ej när jag åt det senast faktiskt. Själva överdelen med det knäckiga är ju så klart väldigt gott, men finns det annat att välja på så tar jaghellre det. Men ändå blev jag sugen på att provbaka en Toscakaka då jag aldrig har gjort det innan. Och eftersom jag ändå inte fick äta så spelasde dte ju ingen roll att det inte var min favoritkaka!
 
Var inte så värst avancerat att baka heller och jag blev helt klart nöjd med resultatet! Jimi också som var den som fick äran att äta upp den!
 
Receptet jag använde var kakdrottningens egna så klart att det inte kunde bli annat än bra kanske?!
 
Sedan var det då småkakor som jag snöat in på. Och även lite klassikt där med Hallongrottor först ut. Kanske heller inte den kaka jag väljer först av alla om jag ska ta en fika men blev ändå sugen att testa på dessa. Och även här gick jag på kakdrottningen recept för att säkerställa att det skulle blir bra och jaghar nog inget klaga på vad det gäller dem heller. Nu vet jag då som sagt inte smakmässigt, men de gick åt i alla fall (förutom de som finns i frysen för mig sen så småning om då...)  så så tokiga var de nog inte.
 
 
 Sen har jag fortsatt med fler kabak... Har verkligen saknat bakandet så det blir nog en del framöver! Näst ut blev en kanske inte lika klassisk kaka i den bemärkelsen. Det blev en "Dumlekaka" och det är väl klassiskt på sitt sätt att baka just med Dumle. Denna sorten var dock ny för mig så då ville jag testa på den:
 
Receptet hittade jag på Lindas bakskola. Väldigt lättbakat och jag tror nog att de är grymt goda!
 
Vidare har det även blivit mer inspiration från "Hela Sverige bakar" då jag testade på en sort som de där kallade för "Fallande löv". Em klassisk kaka där också egentlogen, men kanske i lite annan tappning. Mina blev inte als så fins då de kräver en viss teknik för at få till dem misstänker jag, men jag kände mig tvungen att testa. Kommergemig på dem fler gånger för att få ett bättre resultat. Men för att vara första gången får jag vara nöjd tänker jag.
 
En av deltagarna i programmet har dessutom gjort en video på hur dessa ska bakas som jag tycker är sevärd:
 
 
 
 
Så som sagt en del kakor finns det i frysen, men saknas några för att få till "sju sorters" kakor då. Och jag har lätt planer på att baka mer framöver!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: