Teneriffa

Skrev ju lite kort om i tidigare inlägg att jag varit iväg på fortbildning med flertalet av kommunens rektorer på Teneriffa och skrev då att jag kunde återkomma med mer om det i ett separat inlägg så här kommer då det!
 
Vi var ett gäng på 10 personer från kommunen som var på en fortbildning som hette "Digital Turn" som var inriktad mot det här med digitalisering i skolans och förskolans värld. Det var då en internationell fortbildning med deltagare från flera olika länder och det var väldigt intressant att höra hur olika långt alla länder kommit i det här med IT - vi i Sverige ligger ganska så långt i framkant käns det som.

Det var en intressant fortbildning och kul att få "lära känna" skolfolk från andra länder. Dessutom väldigt kul att få åka tillsammans med så många kollegor, vi lärde känna varandra ganska så väl under den tid vi tillbringade tillsammans där (vi var där i 9 dagar).

För min del var det ju en helt ny reseupplevelse då jag knappt aldrig flugit i hela mitt liv! Den enda flygresan jag har i mitt bagage är studieresan till England under min lärarutbildning och det är ju väldigt länge sen så jag minnsknappt något av den flygresan över huvud taget. Så visst var jag ganska så spänd inför själva resandet då jag inte hade någon koll på hur det hela egentligen går till - och ni som känner mig vet att jag mår bäst av att ha kontroll. Och att dessutom då resa utan Jimi var ju en ännu större grej - vi har aldrig varit ifrån varandra så länge innan!

Och att resa till ett resmål med sommarklimat mitt under vintern här hemma har jag ju aldrig gjort tidigare heller så det var lite annorlunda att packa (och att veta vad man fick att packa i vilken väska). Väderprognosen inför resan såg heller inte så väldans lovande ute heller för den delen vilket ju heller inte underlättade hur man skulle tänka. Nåja väskorna blev packade och handbagaget var jag väldigt noga med att inte ha med "förbjudna" saker i, ville ju inte bli stoppad i tullen så att säga.

 

Lördag 13 januari var det avresedags från Skavsta flygplats. Här blev det då mest att jag "hakade på" de andra lite mer flygvana kollegorna som tog så väl hand om mig och jag insåg att det var ju inte så himla avancerat kanske. Sen då det pirriga momentet  att gå genom metallbågen och få handbagaget godkänt, pirrigt även om jag visste att allt ju var okej. Så snacka om chock när metalldetektorn pep när jag gick igenom! Hade ju ingen tanke på att ta av mig klockan! Nästa chock kom när de dessutom vill undersöka mitt handbagage då röntgen gav utslag! Visade sig att det var mina medpackade morötter som gav utslag... 

Sen var det då dags att gå ombord på planet och vänta på att lyfta. Här hade jag absolut ingen aning om vad jag skulle förvänta mig så jag var inte direkt pirrig utan nog mest förväntansfull- Och det var ju absolut inga konstigheter med det och inte själva flygresan sen heller. Men den tog ganska så lång tid så det var allt lite segt mot slutet.

 

 
 

 

Från flygplatsen var det sedan en timmes (tror jag) busstur till Santa Cruz som var staden vi skulle till. Också lite halvläskigt att inte ha koll på vad det är för hotell och standarden på det när man inte bokar själv, man har ju hört många skräckversioner av hotellupplevelser! Men tack och lov var det ett helt okej och fräscht hotell med nyrenoverade rum. Men sängen och sänglinnet hade en hel att önska dock...

 
 
 
 

Vi var ju framme på hotellet sent på kvällen så det var liksom bara att krypa i sängs. Dagen efter var söndag och den var ledig från kursen vilket var skönt då vi kunde ta oss lite tid att lära känna staden lite. Blev en del promenerandes runt omkring i omgivningarna. Och vädret var väl helt okej egentligen, men det var ju inte direkt shorts- och tshirt-väder men klart mycket behagligare än hemma i Sverige!

Här bodde vi då under våra dagar:

 
Bilder från första dagens promenad för att lära känna omgivingarna lite grann: 
 
 
 
 
 
 

 

Sen på måndagen så körde själva kursen igång och det var väl ganska så fullbokade dagar tiden igenom. Men sen att de fullbokade dagarna var av olika intensitet innehållsmässigt var ju en helt annan sak. Men vi tog nog vara på all tid på bästa möjliga sätt, för när det liksom blev ”dötid” i själva kursinnehållet valde vi att sitta ner i Habo-gänget och planera hur vi skulle arbeta vidare på hemma-plan. Tänker inte att jag skriver så mycket mer om själva kursen i sig då det väl inte är så relevant för de flesta av er. Själv kurslokalen låg enbit bort, cirka 35 minuters rask promenad så varje kursdag börjades och avslutades med en härlig promenad. Vägen dit var uppför typ hela vägen. 

 
 
 
 
 
 

Onsdagen var det inbokat en liten utflykt för de som så önskade och självklart hängde vi med på et! Det var en busstur som först tog oss till vulkanen Teide. Helt klart en spännande miljö att få se även om jag nog hade föreställt mig det annorlunda. Efter lite lunch där tog bussen oss vidare söderut. Vi var ju i de norra delarna av Teneriffa men nu skulle vi även få uppleva det lite mer turistiga delarna helt enkelt. Och trots inte allt för långt avstånd emellan dessa delar så var det enorm skillnad, framför allt vädermässigt. Där vi bodde var det ju inte överdrivet varmt men här söderut var det verkligen soligt och varmt. Rätt coolt ändå att det kan skilja så! Här blev det lite häng vid strandbaren för att njuta av lite sol innan det var dags att kliva på bussen för vidare ”hemfärd” så småningom. En bra dag med andra ord.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Rent matmässigt var det ett bra utbud tycker jag. Frukosten på hotellet var bra. Kanske inte någon jättestor buffé men det fanns det jag ville ha.

 

 

Under kursdagarna hittade vi ett favorit-hak som kanske inte såg så mycket ut för världen, men de serverade bra mat vilket ju är huvudsaken. Lunch över huvud taget verkade dock inte var det som var det vanligaste, de flesta hade mest mackor typ. Men här fanns det lite mer att välja på och det blev tonfiskfilé några gånger – så himla gott. Det är ju inte så att jag äter det när jag äter ”ute” här hemma då jag tycker att det är lite väl dyrt. Men här på Teneriffa var det hur billigt som helst. Och gott!

Favorithaket för lunch:

 

På kvällarna gick vi i Habo-gänget ut och åt tillsammans, vi hade olika dagar att bestämma vart vi skulle äta. Det blev et antal olika restauranger som testades och jag måste säga att jag var nöjd med maten på alla ställen. Det bästa var nog att det fanns väldigt bra utbud på menyerna så det fanns någon som passade alla. Jag körde ofta på nån form av sallad då jag inte vill äta så mycket ”tung mat” på kvällarna. Blev ett gäng getost-sallader kan man väl summera det hela med!
 
 
 
 
 
Sista dagen (lördag) innan hemfärd var återigen en ”ledig” dag. Några valde då att åka söderut igen för lite sol och bad men jag valde att stanna kvar på plats och kolla in omgivningarna lite mer:
 
Konstverk i en tunnel:
 
Dubbel säkerhet?!
 
Såg ju inte så inbjudande ut direkt:
 
 
På min rundvarndring hittade jag bland annat ett köpcenter där man kunde ladda sina telefoner genom att sitta på motionscyklar och trampa. Kul idé!
 
Var en lagom avkopplande dag och det är alltid kul att kolla i lite andra affärer än de som man har hemma. Blev inte så mycket köpt, men en blus och ett par byxor i alla fall:
 
 
 
Sen var det då söndag igen och dags att åka hemåt igen. Vi blev hämtade vid hotellet för transport till flygplatsen, där hade vi sen en stund att fördriva innan flyget så småningom skulle ta oss tillbaka till Sverige.
 
Hela gänget i väntan på vår transport mot flyget:
 
Även denna flygresa gick bra, nu visste jag ju lite mer vad som väntade.
 
 
Strax innan klockan 22 landade vi på Landvetter i Göteborg och där var det bara att vänta på vårt bagage innan vi kunde kliva ombord på den buss som stod och väntade på oss för att få köra hem oss till Habo igen!
 

Det var en kul resa och spännande då att få uppleva även den typen av resa. Visserligen var det ju ingen semesterresa det handlade om men ändå själva principen med att flyga och bo på hotell i ett nytt land! Och lyckades få till typ en timme eller så på soldäcket uppe på hotellets tak minsann:

 
 
 
 

 

Så helt klart nöjd med resan och vi fick med oss mycket bra för fortsatt arbete på hemmaplan.

 

 
1 Anonym:

skriven

Hej fin due💗


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: