Dundershot!

I söndags var jag på frukostbjudning hemma hos en före detta kollega. Det var uppbullat med så mycket gott att man sen var mätt långt fram på dagen! En riktigt bra start på söndagen alltså med massa gott att äta och väldigt trevligt sällskap!
 
Förutom massa gott att äta bjöds det på en riktig dundershot bestående av ingefära, chili, citron och honung. Och jag tänkte att så här i förkylningstider med ett ganska så fullspäckat schema så kanske det är lika bra att boosta kroppen lite extra med denna dunderkur. Så nu har det kokats häxbrygd så det står härliga till och hela köket doftar av ingefära och chili! Så nu blir det till att ta sig en shot varje morgon och hoppas att det håller mig fortsatt fri från alla onda baciller!
 
Vill du också testa på så får du receptet här:
 
Dundershot
1 liter vatten
200 g ingefära
1 chili  
½ dl honung
2 citroner
 
Gör så här:
Riv ingefäran och hacka chilin i mindre bitar.
Lägg detta i kastrull med 1 liter vatten och låt det sjuda på spisen i cirka 20 minuter. Vet att en del recept hänvisar till vissa temperaturer för att inte koka "sönder" det nyttiga. Men jag var inte så noga med det, men vill du vara mer noggrann så får det ej överstiga 60 grader.
 
Sila av ingefäran och chilin och låt drycken svalna något innan du tillsätter honung. Här pratar en del om max 40 grader innan honungen tillsätts, men återigen så var det inget jag brydde mig direkt utan jag lät det svalna till typ fingervarmt.
 
Pressa sedan i citronerna och rör om.
 
Häll upp i flaska och förvara sedan i kylskåp. Gissar på att det nog bör klara sig några veckor.
 
Skål och lycka till!
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: