Gulaschsoppa med nötfärs

Mat är verkligen inget direkt intresse för mig utan i regel äter jag för man måste typ och då kan jag mycket väl äta samma slags mat alla måltider...  Detta har ju varit stor fördel under alla år jag gått på diet då jag liksom ätiti det som coch sagt åt mig att äta, ocvh då helt utan satt reflektera över smak eller något sådant..
 
Sen vet jag att folk kan läga timmar på att planera och laga fantastiska rätter och komponera riktiga höjdarmenyer och verkligen njuta av att gå ut och äta på nån restaurang. Tur att vi alla är olika helt enkelt!
 
Men hur som helst så jobbar jag mig ju nu in i att äta lite mer varierat när jag inte längre följer någon specifik kostplan. Inser då att jag verkligen har urdålig fantasi på vad man kan tillaga förutom typ spaghetti med köttfärssås samt falukorv och makaroner  (gillar inte ens falukorv så värst mycket...).
 
Så med denna upptäckt tänker jag att nu jag nu ska börja testa lite "nya" maträtter för att få ett lite mer varierat utbud att välja bland. Men eftersom jag då heller inte är någon direkt mästerkock får det inte vara några avancerat rätter som ska tillagas - det har jag inte tålamod med. HAr börjat googla runt efter lite recept nu och får helt enkelt pröva mig fram ett tag nu.
 
Något som jag gillar men adrig egentligen tillagat själv är soppor av olika slag. Och då i mitt googlande hittade jag ett recept på en gulaschsoppa med nötfärs som jag nu då har testat och som blev riktigt bra så den kommer nog tillagas fler gånger.
 
Vill du också testa får du receptet här:
 
Gulaschsoppa med nötfärs (5-6 portioner)
smör
1 gul lök, hackad
1 pressad vitlöksklyfta (jag använde lite vitlökskrydda)
1 kilo nötfärs (funkar säkert med annan färs också om man hellre vill det)
3 msk tomatpuré
1 liter vatten
7-8 små fasta potatisar, skurna i små tärningar
2 st köttbuljongtärningar
2 msk kinesisk soya
2 burkar krossade tomater
1½ msk paprikapulver
½ - 1 msk sambal oelek (kan uteslutas om man vill ha lite mildare variant)
salt och peppar
 
Gör så här:
1. Hetta upp och fräs den hackade löken i en kastrull.
2. Vänd ner färsen och bryn den med löken.
3. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa någon minut.
4. Tillsätt vatten, buljongtärningar, soya, krossade tomater, paprikapulver, salt och peppar. 
5. Koka upp och låt sjuda någon minut innan du sedan tillsätter potatisen.
6. Låt sjuda i cirka 15 minuter (till du känner att potatisen är "lagom") och smaka av med sambal 
    oelek om du vill ha lite mer hetta i soppan.
 
Klart att servera! 
 
 
 
 
Har du något gott (och enkelt) recept att dela med dig av tar gärna emot tips!
 
1 Emma:

skriven

Jag gjorde soppan i fredags. Blev succé. Gott och lättlagat är en uppskattad kombo. 👍
Och ännu godare var den i dag.

Svar: Kul att du testade och den uppskattades!Jag åt också upp rester någon dag efteråt och soppa blir ju i regel godare när den får stå still sig ett tag!
Anna Smid


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: