Kladdkaka i lite nyttigare tappning

Hittade ett recpet på en kladdkaka som kallades för "Tarmflorans kladdkaka" som lät lite spännande och som jag bara var tvungen att baka. Hade även fått i "uppdrag" från Buzzador att testa en variant av havregrädde vilket jag tycket skulle passa bra till denna kladdkaka. Så i helgen bakades det och provsmakades sedan tillsammans med Anna-Karin. Vi tyckte båda två att den var en riktigt god å den kommer jag definivt baka fler gånger och tycker verkligen att du också ska baka den!
 
Nyttigare kladdkaka
10 färska och urkärnade dadlar
0,5 dl riven kokos
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
5 msk kakao
1 nypa havssalt
0,5 dl smält kokosolja
3 ägg
 
Börja med att mixa dadlar och kokos.
 
Blanda sedan i de torra ingredienserna och mixa igen.
 
Häll i kokosolja och ägg och mixa ihop till en smet.,
 
Smörj en form kokosolja och kokos. Jag hde en form med diamtern 24 cm vilket jag tyckte blev en lagom hög kaka.
 
Grädda i ugnen på 175 grader i 10 minuter. Enligt receptet jagl äste fanns tillägget att man kunde köra på 100 grader itsället men då längre tid i ugnen. Jag körde dock på 175 grader i 10 minuter och tycker det blev bra.
 
Låt sedan kakan svalna i kylen (jag lät min stå över natten) och severa med förslagsvis grädde och färska bär, eller vad man sälv tycker passar till! Jag hade då havregrädden samt hallon och blåbär till.
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: