Minisemester i Lübeck

Torsdag morgon, 2 januari kl 06.10, begav vi av oss iväg på en liten minisemester med slutmål Lübeck.
 
 
Första sträckan genom Sverige till Helsingborg på cirka 2,5 timme är ganska så seg men jag passar på att sova bort lite av tiden helt enkelt.Sedan är det då färjetransport över sundet till Danmark. 
 
 
När vi kört av färjan i Danmark är det en transportsträcka på cirka två timmar (med superkort paus för lite mellanmål) innan nästa färja som ska ta oss över till Tyskland för vidare färd till Lübeck. 
 
 
Vi var sedan framme på CITTI i Lübeck klockan 13.30, lagom till lite middag i form av en god hamburgare.
 
 
Efter lite shopping av förnödenheter för de kommande dagarna tog vi oss vidare in till centrum och hotellet.
 
 
Efter en stunds vila på hotellet tog vi oss en vända ner på stan (kollade in upplysta älgar bland annat) innan vi sedan chillade resten av kvällen på rummet.
 
 
 
Efter en god frukost fredag morgon tog vi oss till Hamburg för lite shopping på ett köpcentra där. En del shoppat blev det allt och energi-påfyllning med pizza-slice från Pizza Hut.
 
 
 
Efter många timmars shopping styrde vi tillbaka mot Lübeck genom regn och mörker på autobahn.
 
 
Blev en kort stunds vila på rummet innan vi tog oss ut på stan för att njuta av ännu mer pizza. Dessa pizzor är helt galet stora, men grymt goda! Lite svårt att få plats på bordet bara...
 
 
Mätta och belåtna och gabska så trötta efter en hel dags shopping somnade vi sedan gott för att på lördagen påbörja hemfärden igen.
 
Vi hade en bra plan och skulle enligt den åka med färjan från Tyskland kl 15.15 för att inte bli allt för sena hem. Det gick väl så där med den planen då vi tillbringade ett gäng timmar med shopping på CITTI också! Men ingen stress här inte, man ska njuta av sin semester, det går ju fler färjor så man kan prioritera shopping!
 
Vi skulle även äta lite middag innan vi lämnade Lübeck, och det blev en historia i sig! Jag beställde samma som på torsdagen, det vill säga hamburgare med pommes. När maten sedan var klar saknades det pommes på min tallrik. Lätt fixat i och för sig, jag är ju så himla bra på tyska. Jag fick i alla fall mina pommes och gick tillbaka till bordet (där de vid bordet bredvid såg lite nyfikna ut på vad jag pysslat med). Satte mig till rätta och skulle kolla in att hamburgaren var utan dressing så som jag ade beställt. Och den beställningen hade gått hem minsann så någon dressing fanns det inte! Men det fanns heller ingen hamburgare när jag lyfte på brödet - där låg det lite sallad och tomat (dock utan dressing)! 
 
De vid bordet bredvid blev ännu mer nyfikna när jag brast ut i skratt vid denna märkliga upptäckt! Bara att resa sig igen och förklara att det visst saknades en hamburgare också! Men till slut så fick jag min hamburgare (utan dressing) med pommes och kunde äta jag också! 
 
Klockan sprang som sagt iväg och vi var redo att lämna Lübeck vid 15-tiden (då vi egentligen skulle varit incheckade vid färjan enligt ursprungsplan). Vi tog oss då till Bordershop för lite inköp av diverse gottigheter. Vi har inte varit där tidigare och det var så mycket större än vad jag kunnat föreställa mig. Så stort att ag blev överrumplad och inte visste vad jg skulle köpa så det slutade med ett flak Monster, tuggummi, en Toblerone och M&M`s!
 
 
 
Klockan 18.15 var vi sedan ombord på färjan och lämnade Tyskland bakom oss för ett antal timmars resa hemåt igen. Vi var på svenska mark igen vid klockan 21.30 och då var det bara den sista tråkiga sträckan kvar.
 
Vi var sedan hemma på vår garage-infart igen vid midnatt typ. Då var vi båda lite lagom trötta så bara att lasta ur bilen och krypa ner i säng.
 

Och vips så var tre dagars minisemester över, och en hel del nytt att fylla upp med garderoben blev det misann.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: