Årets Göteborgsresa med mamma

Sedan år 2008 har jag och mamma haft som tradition att åka en helg till Göteborg tillsammans. Det började med att vi åkte vid jul för att gå på "Jul på Liseberg" men de senast åren har vi valt att åka i samband med mitt Sportlov istället. Huvudsyftet med dessa resor är att vi ska umgås, äta gott och shoppa! Vi brukar försöka variera lite från år till år för att få lite variation och prova på lite nytt.

Vi startade vår resa från Jönköping i fredags morse strax efter kl 07.00:

Strax innan halv tio var vi på hotellet och lämnade av vårat bagage. Sedan tog vi pendeltåget till Hede för att besöka Hede Fashion Outlet (tidigare Freeport):

Vi började där med lite mellanmålssmörgås för att ha energi för kommande shopping! Och shoppat blev det minsann! Både jag och mamma gjorde en hel del fynd! För min del blev det två jackor, ett par jeans, en mössa, en top och en blus. Vi var väl där i ungefär fem timmar innan vi var nöjda! Det fick bli en smörgås till innan vi sen satte oss på tåget tillbaka in till Göteborg.

Vi checkade då in och vilade en stund på rummet innan vi drog på oss träningskläderna för att testa hotellets gym - som var riktigt bra! Efter ett pass där korkade vi upp lite vin och gjorde oss redo för att gå ut och äta. En tradition som vi har när vi är i Göteborg är att äta på Pizza Hut så det var det som gällde för fredagskvällen.

Lördag morgon var vi uppe tidigt och började då dagen med ett cardio-pass på gymmet innan frukost (äter man mycket gott så kräver det lite extra träning...)  . Frukost-buffén var riktigt bra med stort utbud av frukt och grönsaker, flera sorters yoghurt och kvarg, flingor, nötter och frön, olika brödsorter, ett grymt gott knäckebröd, pålägg i mängder, och alla dessa varma rätter som jag inte fattar mig på men som ändå hör till på buffén på något sätt. Det fanns pannkakor, smoothies, olika juicer, dadelbollar, ostar och kex, ett godisbord och ett fikabord.... Ja, hur mycket som helst och allt var väldigt fräscht, en hel del ekologiskt dessutom!

Strax innnan klockan 10 var vi sedan redo för att bege oss ut på stan för vidare shopping! Och inte heller denna dag var vi tomhänta, kanske lite färre kassar men summan var nog ändå lite mer...

På eftermiddagen hade vi sedan bokat in oss på Hotell Operas "Afternoon Tea". Här var en stor buffé uppdukad med snittar i olika sorter, scones med diverse tillbehör, chokladmousser, frukter, småbakelser och praliner... Mycket gott var det!

Efter detta tog vi en liten paus på hotellrummet innan jag tog en sväng till gymmet för att köra även ett styrketräningspass. Man har ju en hel energi efter all den goda maten och det märktes även på pumpet i blodet...

På hotellet, Clarion Post, fanns det en utomhus-pool på taket som ju lät lite spännane. Så efter mitt träningspass svidade vi om till badkläder och tog oss upp till 13:e våningen för ett bad! Dock var det inte riktigt så mysigt som vi föreställt oss kanske, det var mest kallt... Så vi var inte i många minuter inan vi tog oss tillbaka till rummet igen! Men vi var ju där i alla fall!

På lördagskvällen hade vi sedan bokat bord på det ena av hotellets två restauranger. Vi var lite "wild and crazy" och valde den japanska restaurangen, något som ingen av oss testat på tidigare. Men det var verkligen en häftig upplevelse och god mat. Vi fick först en varm handduk att torka av våra händer på. Sedan till förrätt fick vi en kopp te och en liten, liten bit ugnsbakad kronärtskocka som var riktigt god:

Sedan till huvudrätt valde jag sushi och mamma nån fisk-rätt:

Även detta smakade riktigt bra och vi var behagligt mätta efter detta och kunde sen somna gott!

Söndag morgon började vi återigen med ett cardio-pss på gymmet innan den goda frukosten! När frukosten fått landa lite i magen körde jag även ett styrkepass på gymmet innan det sen var dags att checka ut och ta oss till bussen för hemfärd. Vi hann dock med en sista fika på stationen innan vi klev ombord!