Extra goda och glutenfria chokladbollar

Undra hur många gånger i sitt liv som man har bakat chokladbollar egentligen?! Det var ju en kaka som man kunde baka själv redan när man var ganska så liten och ofta fanns ju alla ingredienser alltid hemma.

Sen är det väl inte bakverket som jag gör direkt ofta nu för tiden! Men nu satte suget in och eftersom jag hade glutenfria havregryn hemma tänkte jag att det kunde passa även med chokladbollar till den kakbuffé som jag höll på att baka fram. Och visst kunde jag ta ett vanligt ”klassiskt” recept men började googla runt efter lite varianter och det finns ju hur många olika recept som helst på just bara chokladbollar!

Efter en stunds läsande blev det nästan bara att välja ut ett på måfå och jag valde ett recept där det var florsocker istället för vanligt socker, varm choklad istället för kaffe samt oboypulver i degen. Ni hör ju själva hur gott det låter så baka dem ni också. 

 
 

Chokladbollar:
100 g rumstempererat smör
0,5 dl varm choklad, avsvalnad
1 msk vaniljsocker
5 dl havregryn (tänk på att välje rent havre om du ska gör dem glutenfria)
1,5 dl florsocker
1 dl kokos
1 dl oboypulver
1 nypa salt


Cirka 1,5 dl kokos/pärlsocker/strössel eller vad du nu vill rulla dina chokladbollar i

 

Gör så här:
Ner med alla ingredienser (utom det som de ska rullas i så klart) i en matberedare och mixa ihop en krämig smet.

Rulla sedan till lagom stora bollar och rulla sedan bollarna i kokos eller vad du själv väljer.

Låt sedan stå en stund i kylen innan servering så de liksom hinner ”sätta sig” lite.

 

Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: