Pepparkaksdeg

I söndags var det ju lite lussebak som gällde här hemma hos mig då jag bakade supergoda lussebullar och pepparkakor. Receptet på lussebullarna har ni ju fått och jag skrev ju då att jag skulle återkomma med receptet på pepparkaksdegen som jag använde till pepparkakorna. 

Det här med att baka egna pepparkakor är något som jag inte gör varje år kan jag nog erkänna. Jag tycker dessutom att ”köpe-pepparkakor” är väldigt gott så då kan jag ju gärna köpa det. Sen är det ju väldigt olika hur pepparkakor smakar beroende på vilka man köper och när det gäller just ”köpe-pepparkakor” föredrar jag de som är lite starkare i smaken.
 
Min erfarenhet av hembakade pepparkakor är att de är mildare i smaken, även om det då så klart beror på kryddningen av dagen. Kanske, kanske att jag någon gång tidigare har gjort egen deg från grunden men i regel är det köpt deg det handlar om när jag har bakat egna.
 
Men i år då gjorde jag då allstå en egen deg från grunden, vilket ju inte är direkt avancerat precis får jag väl erkänna. Receptet jag använde denna gång hämtade jag från bloggen ”Baka med Frida”. Som sagt inget svårt att fixa själva degen, bara tänka på att göra den nån dag innan man planerar själva bakandet av pepparkakorna då degen ska ”stå till sig” i alla fall över natt i kylen.
 
Receptet hittar ni då så klart på Fridas blogg, men för enkelhetens skull får ni det även här:

Pepparkaksdeg
Ingredienser:
200 g smör

2 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 msk kanel
2 msk ingefära
1 msk kryddnejlika
0.5 msk kardemumma
1.5 dl vispgrädde
1 msk bikarbonat
1 nypa salt
11 dl vetemjöl

Gör så här:
Börja med att smälta smöret i en kastrull, blanda sedan ner sirap, strösocker, farinsocker, alla kryddor och vispgrädden.

Rör ihop och häll över i en stor bunke.


Blanda sedan ut bikarbonat och salt i mjölet och tillsätt det – lite i taget i degen.

Arbeta ihop till en smidig pepparkaksdeg.

Plasta sedan in och låt vila i kylskåp över natten. 
Degen håller i kylskåp i 2 veckor.

Sedan är det då bara att kavla ut på mjölat underlag och stansa ut valfria figurer som du lägger på plåt med bakplåtspapper.

Grädda sedan i ca 5 minuter, 200°C.

Degen upplevde jag som lättkavlad och gick få den tunt om man föredrar det.

Smaken blev också bra och lite, lite kan jag tycka att de påminner om smaken som det var på min mormors pepparkakor.

 

 

 

Lycka till med bakandet och lämna gärna en kommentar om du testar receptet!

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: