Sommarens enklaste och godaste vinbärskaka

Vinbär måste väl vara en av de vanligaste växterna i svenska trädgårdar? I alla fall i de av det äldre slaget, kanske så mycket i de nybygda områdena... Men vinbär är ju väldigt klassiskt somrigt på nåt vis tycker jag, då det alltid har funnits med sen jag var liten. Inte för att vi hade egna buskar, men grannen hade och där var det fritt fram att plocka.
 
Och visst kan jag väl erkänna att jag som liten inte var så jätteförtjust i vinbären utan jag tyckte mest att de var ganska så sura men man åt dem ändå (precis som med rabarber som man doppade i socker). Men mamma gjorde gelé av bären som ju är gott och saft blev det några flaskor av också. Absolut inte lika gott som jordgubbssaft, men det hörde ändå till på nåt sätt.
 
När jag sen flyttade hemifrån och in vårt egna hus så var det ändå lite glädje att det fanns egna vinbärsbuskar där på tomten! Så första året i huset gjordes det minann saft och gelé i mängder! Att jag sen efter några år slängde typ alltihop eftersom det ej gått åt är ju en helt annan sak!
 
Vi har flera gånger tänkt göra oss av med vinbärsbuskarna då vi egentligen inte ser någon "nytta" med dem, mest har de varit i vägen... Vi har grävt upp dem några gånger för att flytta på dem och tänkt att de kommer nog inte klara sig. Men de tar sig minsann varje gång och växer och frodas! Och ännu har vi inte kommit till skott med att göra oss av med dem.
 
På senare har jag blivit lite duktig på att plocka av bären och frysa in dem och använd dem på gröt och i smoothies och sånt och kan nu tycka att det är ganska så gott (i lagom mängd). Och kanske att man nu även har lärt sig att vänta tills de är ordenltigt mogna och då inte är lika sura. Som barn var man ju och åt redan när de var gröna...
 
Men någon saft och gelé har jag inte gjort fler gånger men däremot bakar jag minste en gång om året en vinbärskaka. En väldigt god kaka som är ruskigt lätt att baka dessutom! Och så klart att jag har bakat den även i år och tänkte passa på att dela med mig av receptet om någon mer har gott om vinbär som man inte vet vad man ska göra av!
 
Du behöver:
75 gram smör (alltid äkta smör)
3 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1,5 - 2 dl vinbär av valfri sort (eller andra bär för den delen också)
 
Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna något.
 
Rör ihop ägg, socker, vetemjöl och det smälta smöret. RÖR - vispa inte!
 
Fördela smeten i en smord och bröad form (cirka 22 cm i diameter).
 
Lägg på vinbären.
 
Grädda på galler i nedre delen av ugnen, 200 grader 25 - 30 minuter i vanlig ugn, eller varmluftsugn 175 grader.
 
Låt svalna något innan du tar loss den ur formen.
 
Förvaras sedan svalt i burk alternativt frys ner. On du fryser ner är det smart att skära i bitar först så du kan ta upp lagom många bitar vud behov!
 
Lycka till!
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: