Äntligen har jag vågat baka macarons!

Jag har väldigt länge (antagligen år) varit sugen på att baka Macarons men har hört att det är ganska så avancerat och typ dömt att misslyckats så jag har liksom aldrig vågat mig på att försöka. Men när jag i augusti var igång med att baka ihop kakor till min kakbuffé som jag skulle ha med till jobbet kände jag att det nog ändå var dags att ge sig på dem. Så jag googlade runt massor för att läsa på om olika tips och vad man ska tänka på vid bakandet av dessa och hittade många bra sidor att förkovra mig på och även ett antal recept som folk skrev var bra. Så efter en hel del läsandes så var kände jag mig redo och jag hade valt ut ett recept som kändes bra.

Ett av tipset kring macarons som många har skrivit om är att använda en särskilt ”macarons-matta” för att säkerställa att man får samma storlek på alla. Så innan jag vågade mig på att baka så var jag ju bara ”tvungen” att införskaffa en sådan matta… Så när den väl dök upp hemma så var det då bara att sätta igång och baka macarons efter konstens alla regler!

Och hur gick det då? Jo då, de blev inte de vackraste kakorna direkt då jag känner att jag behöver förbättra min spritsningsteknik en aning, men för att vara ett första försök är jag helt klart nöjd. Och jag kan väl så här i efterhand känna att en ”special-matta” kanske var lite i överkurs, men det är nog också en vanesak det också. Men eftersom smeten räckte till fler än de på mattan så valde jag att spritsa ett gäng även på fri hand på bakplåtspapper och det var inga svårigheter med det. Jag har sett att många då har ritat upp cirklar på bakplåtspappret för att på så sätt få samma storlek, men jag körde på känsla och det funkade helt okej det också. Sen kan det ju vara så att jag började med dem på mattan, så klart, och då kanske fått in snitsen lite på spritsandet när jag gick över till bakplåtspappret. Nåja, hur som helst så kommer jag givetvis använda mattan även nästa gång jag bakar nu när jag ändå har köpt den.

 

Och hur svårt var det nu då utifrån alla dessa år av feghet att inte testa? Inte allt för avancerat tycker jag nog om man följde receptet noga, och kanske för att jag läst på en del innan. Det svåraste var nog spritsandet då som ju kräver lite övning för att få till rätt teknik. I övrigt var det inte så avancerat som jag hade befarat.

 

De tips som jag var extra noga med att följa var till exempel att låta äggvitorna bli ordentligt rumstempererade. Jag blandade och siktade även florsocker och mandelmjölet några gånger innan det tillfördes till smeten. Jag bankade även plåten i bänken några gånger efter spritsning och sedan lät jag kakorna vila cirka en timme innan jag satte in dem i ugnen. Sen heller inte öppna ugnsluckan under tiden som de är i ugnen.

Sen finns det de som säger att man inte behöver följa dessa tips, men jag vågade i alla fall inte chansa. Och som sagt för att vara ett första försök är jag nöjd, dock fick jag inte riktigt till ”foten” på majoriteten av kakorna och första plåten som var i ugnen fick vara inne lite, lite för länge vilket resulterade i lite tråkig färg.

Men övning ger färdighet och nu vet jag ju grundprincipen och vad jag behöver tänka på till nästa gång helt enkelt. Jag kommer dock välja samma recept då det kändes bra och det är ju dumt att laborera med olika recept i alla fall så här i början. Istället kan jag ju variera färg och fyllning för att få variation om det är så.

Receptet jag följde är följande:

Macarons 

3 äggvitor (rumstempererade)
50 g strösocker
1 nypa salt
200 g florsocker
135 g mandelmjöl
Ev färg (här skriver många att man inte ska använda karamellfärg utan istället typ färgpasta)

Börja med att blanda ihop florsocker och mandelmjöl och sikta det minst två gånger.

Vispa sedan äggvitorna till ett skum – viktigt att skålen för detta är ordentligt rengjord så att det inte finns några fettrester kvar. Använd helst skål av glas eller ”plåt”. Rengör eventuellt med en gnutta citron eller ättika.

Tillsätt sedan strösocker och salt lite i taget i äggvitorna medan du vispar. Vispa en stund till det blir en blank och fast smet.

Om du ska färga macaronsen tillsätter du färgen nu. Här tipsar många om att tillföra lite mer färg än vad man tänker då de tappar lite färg under gräddningen. Jag valde att färga mina rosa.

Vänd sedan ner mjölblandningen försiktigt med en slickepott och vänd runt till en jämn smet.

Häll sedan smeten i en spritsform och spritsa ut kakorna, ungefär i storlek av de gamla femkronorna. Sedan ska man då alltså banka plåten hårt i bänken några gånger för att bli av med eventuella luftbubblor.

Sen ska man då enligt många låta kakorna stå och stelna till en stund, tiden varierar beroende på vart man läser allt från 20 minuter till upp till en timme. Jag lät mina stå cirka en timme.

Efter detta ska de gräddas i 160 grader i 12 – 15 minuter. Här får man nog testa sig fram lite, förslagsvis genom att bara spritsa några få kakor på en plåt som man provgräddar.  Men tänk på att inte öppna luckan innan de är klara!

Låt dem sedan kallna helt på galler, försök inte lyfta upp dem för tidigt!

Sedan ska de då monteras ihop två och två med någon form av fyllning emellan. Här finns det så klart en uppsjö av olika fyllningar att välja mellan beroende på vad man är ute efter!

Jag gjorde en hallonsmörkräm som jag tyckte passade bra till mina rosa macarons och receptet till den får du här:

Hallonsmörkräm
100 g rumstempererat smör
1,5 dl florsocker
1 äggula
2 msk hallonsylt

Vispa smör och florsocker vitt och pösigt.

Vispa ner äggulan och blanda sedan i hallonsylten.

Spritsa eller bred krämen på en kaka och montera ihop med ytterligare en kaka.

 Lycka till!

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: