Daimkaka

Blir mestadels recept här inne just nu märker jag och inte så mycket annat om mitt liv i stort! Får se om det blir några andra inlägg framöver men idag bjuder jag på ännu ett recept helt enkelt. 
 
När man ska baka fika till många så är ju alla typer av "långpanne-kaka" perfekta. De är i regel lättbakade och blir då ganska så många bitar på en och samma gång så att säga. I måndags var det terminsstart för lärarna på min skola och jag tyckte att de förtjänade lite fika efter ett långt jullov, kan ju kanske behövas en sockerkick för att komma igång! 
 
Händer titt som tätt att jag sitter och letar olika recept som låter spännade och goda och skriver ut dem. Och inför detta bakande så kom jag att tänka ett recept på en Daimkaka som jag nu då inte minns var jag hittade den så tyvärr kan jag inte länka och tacka för receptet men det viktigast är väl att jag har själva receptet för det blev en grymt god kaka! Japp, jag provsmakade gladligen under bakandes gång denna gång. Har ju annars bjudit på en del kakaor som jag själv inte smakat på... Men här visste jag att den var god det var även den rspons som den fick av lärarna när jag bjöd på den.
 
Så denna kaka bara måste du baka, lättbakad och galet god!
 
Daimkaka i långpanna
Kaka
5 ägg
4 dl strösocker
7 1/2 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl ljummet vatten
 
Kräm
250 g smör
4 dl strösocker
3 äggulor
2 1/2 tsk vaniljsocker
 
Garnering
3-4 st dubbeldaim, hackad i småbitar
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Vispa ägg och socker pösigt.
 
Blanda i de övriga ingredienserna och häll smeten i en smord och bröad stor långpanna, 30x40 cm. 
 
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Känn med en sticka så att kakan är klar.
 
Nagga kakan med en gaffel och låt den svalna. 
 
Blanda ingredienserna till krämen i en kastrull och låt sjuda till en tjock smet.
 
Häll den varma krämen över kaka och strö på den hackade daimen.
 
Skär i rutor när den har svalnat.
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: