Utbildning i Slovenien

Jag har då alltså tillbringat en vecka i Sloveniens huvudstad Ljubljana och anledningen till det var utbildningen ”Multiculturalism – teacher´s role in the integration process of immigrant childern”. Var inte alls planerat från början att jag skulle med på denna utbildning men eftersom en av de tilltänkta fick förhinder blev jag för några veckor sen tillfrågad att följa med. Tackade ja utan att tänka efter allt för mycket, men kände att det var ett erbjudande som kändes rätt i tiden då vi precis fått två nyanlända elever till skolan samt att det precis påbörjats ett projekt kring arbetet med nyanlända i samarbete med Skolverket.

Så med den korta förberedelsetid som det blev var det några intensiva veckor inför avfärd, hade ju en del inplanerat under veckan som jag var tvungen att bli klar med innan plus att direkt när jag kommer hem ska jag i väg på tre dagars rektorsutbildning. Men med struktur och effektivitet fick jag klart det jag behövde inför resan.

 

Och jag ångrar verkligen inte att jag hakade på för vilken fantastisk vecka det har varit på alla sätt och vis! Själva kursen har varit riktigt givande och vi har fått med oss många nya tankar och idéer att arbeta vidare med på hemmaplan. Och vilka fantastiska människor vi har fått umgås med, folk från Spanien, Grekland, Norge och Slovenien. Det har varit många härliga skratt under dagarna, men samtidigt allvarliga stunder när vi fått ta del av olika historier som folk har varit med om.

 
 
 
 

Vi har även haft möjlighet att vara turister då vi har gått en guidad tur genom staden och även utflykt till turistorten Bled. Ljubljana är inte en stor stad direkt, men väldigt vacker och mysig i sin litenhet. Just nu är det ju inte högsäsong heller vilket gör att det inte är så mycket folk i rörelse utan ganska så lugnt. Finns många fina byggnader och vi fick en del kul historier berättade om dem och händelser här på den guidade turen.

 
 
 
 
 
 

Bled var också fint på sitt sätt. Vi åkte båt ut till den lilla kyrkan på ön mitt i sjön. Gick de 99 trappstegen upp till kyrkan. Enligt sed ska brudgummen bära sin brud uppför trappan om man ska gifta sig i kyrkan! Om man nu inte är där för att gifta sig kan man ändå besöka kyrkan (mot en avgift på 6 euro) och då få ringa i kyrkklockan och önska sig något. Får väl se om jag varit kyrklig nog så att mina önskningar går i uppfyllelse.

 
 
 
Sista lördagen var det dessutom karneval med parad som var kul att få uppleva. Det är en tradition man har för att skrämma iväg vintern och välkomna våren.
 

Vi har testat på lite olika maträtter under veckan, men min favorit är så klart cevapcici! Men en kul rätt var svampsoppan som serverades i ett urgröpt bröd. Och för mig som gillar grönsaker har det dessutom serverats mycket grönsaker hela veckan! Men även lite sötsaker har det blivit så klart!

 
 
 

Hotellet som vi har bott, City hotel Ljubljana, på var väldigt fint och fräscht. En viktig del med att bo på hotell är ju frukost och här var den riktigt bra. Om jag ska anmärka på något kan det vara att gymmet hade en del att önska kanske då det bara fanns två motionscyklar, två löpband och ett ställ med hantlar. Men jag klagar inte egentligen för så länge det finns hantlar så klarar jag mig ganska så bra. Så jag har kunnat köra min morgonträning på löpband och cykel samt styrketräning några eftermiddagar. Det har ju även blivit en hel promenerades under dagarna…

 
 

 Helt klart en minnesvärd vecka på många sätt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: