Den årliga Göteborgsresan med mamma!

I fredags morse var det återigen dags att ta en tur till Göteborg för min och mammas årliga resa dit. En mysig tradition som vi har hållt fast vid i många år nu!

Huvudsyftet med resan är shopping även vi försöker besöka lite olika geografiska platser i Göteborgsområdet. Vi drar oss minsann inte för att åka spårvagn, buss eller pendeltåg om det krävs för en liten extra förflyttning.

I år vidgade vi våra vyer och tog oss till Kungsbacka med tåg för att testa på köpcentret Kungsmässan och där även träffa upp en ”Instagram-polare” för en gemensam lunch.

Köpcentret var lite lagom stort och lite shoppat hann det bli redan innan lunch. Lunchen intogs på ”Naam” där vi avnjöt en god Räkbowl i mycket trevligt sällskap.

Sedan blev det en sväng till i affärerna innan vi var nöjda och tog tåget tillbaka till Göteborg.

Efter kort vila på hotellet tog vi sedan en promenad till det omtalade Mr Cake för en fika.

Efter kanske 30 minuters köande fick vi vårat fika i form av varsin smörgås och en ljuvlig chokladbakelse!

Rätt fascinerande att ett café kan bli så poppis att man köar för att få fika! Och helt ärligt så kanske det inte egentligen var så speciellt fika så det var värt att köa för… Hade absolut varit annat om Mr Cake – Roy Fares - himself varit där så klart, men det var han inte nu. Och jag antar att man får köa betydligt längre de dagar han är på plats.

Men självklart blev vi mätta och belåtna och hade energi för att besöka hotellets gym när vi var tillbaka på hotellet. Ett helt klart dugligt gym med ganska mycket maskiner och fria vikter. Hotellgym kan ju annars vara ganska så sparsamma med utrustning, men här kändes det genomtänkt, lite trångt kanske men ändå genomtänkt placering av allt.

Eftersom varken jag eller mamma är några nattugglor var vi ganska så nöjda med dagen efter träningen. Så vi landade tidigt i våra pyamasar och korkade upp en flaska bubbel på rummet och slappade där resten av kvällen.

Lördagen började vi med ett pass på gymmet för skapa utrymme i magen för hotellfrukost! Det är verkligen det allra bästa med hotell tycker jag, att äta en riktigt god frukost där det finns mycket gott att välja på. Lite ironiskt egentligen eftersom jag egentligen inte äter så annorlunda utan håller mig till ett basutbud med typ yoghurt, flingor och smörgås. Men just det att finns lite olika att välja på och jag blev inte besviken på detta hotell heller. Det fanns flera olika sorters bröd och knäckebröd att välja bland med olika sorters ostar och pålägg, massa nötter, flingor och frukter till yoghurten (som också fanns et flertal att välja bland). Friska smoothies (och juicer för de som föredrar det vilket jag inte gör) och gott kaffe. Sedan fanns det även en hel del av varma rätter, men det tilltalar mig inte alls så dem passerade jag. Vi gick således inte hungriga från frukosten men andra ord!

Så fulladdade av energi begav vi oss ut för fortsatt shopping! Planen var att börja med Avenyn och sedan kanske to oss mot Haga för att äta lunch där innan vi sedan tog de mer centrala butikerna. Redan i första butik blev det handlat och sedan flöt det på allt eftersom. Vi tog god tid på oss och provade en del och kikade runt i ett flertal butiker. När vi gjort lite mer än halva Avenyn slängde mamma ett öga på klockan och vi blev lite smått förvånade över att klockan redan hunnit bli närmare 13.00! Vart hade hela den förmiddagen tagit vägen?!

Vi justerade då om våran plan och insåg att Haga kunde vi skippa utan hitta något bra lunchställe i närheten då vi insåg att det var läge att äta lunch då strax. Vi började kika runt lite men var eniga om att vi nog var sugna på ett sopp-ställe som vi besökte förra året. Nu ska vi väl säga att ingen av oss har något vidare lokalsinne så vi var ju lit tveksamma om vi skulle hitta tillbaka…

Men vi började gå mot vad som kändes ”rätt” och döm om vår förvåning när vi ganska så snart var vid rätt ställe! Så då avnjöt vi en god sopplunch med tillhörande sallad och smarrigt bröd. Så där så man blir lagom mätt så man orkar med lite mer shopping!

Så när vi var klara började vi beta av affären på väg tillbaka mot hotellet så att säga. Efter ytterligare några timmar var vi nöjda och beslöt oss för att gå tillbaka till hotellet och vila fötterna och ta en kopp kaffe. Det tar på krafterna att gå i affärer!

Ett stående inslag på våra Göteborgsresor minst en måltid på Pizza Hut och det var dit vi sedan styrde för kvällens middag. Och eftersom vi inte är några nattugglor vill vi heller inte äta för sent utan redan vid 18-tiden begav vi oss. Det blev en väldigt rask promenad dit då det regnade på en hel del, men lite extra träning är ju bra för aptiten! Och vi är rätt så traditionsbundna även här då vi alltid beställer samma pizza varje gång, dem vet vi ju att de är goda!

Och eftersom vi är snabba av naturen var vi klara redan vid 19-tiden så då tillbaka till hotellet igen. Där blev det även denna kväll bubbel och choklad på rummet i våra pyamasar med Melodifestivalen som sällskap på tv’n.

Och sen var det redan söndag och vi njöt av den goda frukosten igen. Efter det var det till att packa ihop våra saker och göra oss redo för bussen hem igen och ännu en mysig Göteborgshelg med mamma var slut!

Och självklart är tanken att vi åker om ett år igen!