Baka bröd

Det är väldigt sällan jag bakar bröd, vilket ju är rätt så dåligt då det ju är grymt gott med nybakat bröd! Nu äter jag visserligen inte bröd så ofta så det är väl därför det bakas mindre av det. Men det går ju ändå åt bröd så jag borde väl kanske bli bättre på att det… Det är ju inte så värst svårt heller för den delen, eller så klart beror ju vad för bröd man bakar men man kan ju göra smarta val!

 

I alla fall så har jag faktiskt bakat en omgång bröd nyligen som jag nog kan tänka mig att baka fler gånger och då är det ju smart att spara receptet här på bloggen plus att kanske någon mer vill ha del av receptet!

 

”Rektangelbröd”

50 g jäst

2,5 dl mjölk

2,5 dl vatten

1 nypa salt

2 msk sirap

50 g rumsvarmt smör

0,5 dl linfrön

12 dl mjöl

 

Gör så här:

1. Värm mjölk och vatten till fingervarm.

2. Smula jästen i degbunken och häll över vätskan och låt jästen lösas upp.

3. Tillsätt salt, sirap, linfrö och smör och blanda väl (gärna i maskin).

4. Tillsätt sedan mjölet, lite i taget, under fortsatt omrörning. Arbeta sedan degen i cirka 10 minuter i maskinen.

5. Låt sedan degen jäsa övertäckt i 30 minuter.

6. Tag upp degen på mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangel, ca 1 – 1,5 cm tjock.

7. Skär sedan ut i rektanglar (ca 16 st) och lägg dessa på en plåt och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter.  

8. Sätt på ugnen under tiden så den är uppvärmd till 220 grader när det är dags att grädda bröden och grädda sedan ca 8 minuter.

 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: