10 000 steg

Antar att de flesta hört vilken mirakelmetod det är att gå minst 10 00 steg om dagen?! Nu är det väl inte hela sanningen direkt, men tänk ändå vilket fäste en ”teori” kan få om många bara pratar om det och sprider budskapet vidare!

 

Att det är sunt att gå dessa 10 000 steg om dagen härstammar från en japansk hälsokampanj under 1960-talet där man kom fram till att 6 000–7 000 steg per dag är bra, men att det faktiskt krävs lite mer för att bli riktigt bra. Man såg att om man gick i rask takt med höjd puls några gånger per vecka så minskade man risken för en del negativa hälsobekymmer som till exempel hjärt- kärlsjukdomar och diabetes (typ 2).

 

Så det är ju absolut inget fel i att gå dessa 10 000 steg om dagen så klart, men viktigast är ju att se en helhet varje dag både vad det gäller kost och träning.

 

Att röra på sig är viktigt och genom att promenera i lite raskare tempo får kroppen ändå en lite grundläggande träning på många håll. Till exempel används ju stor del av kroppens muskler när man går, i huvudsak ben då så klart men även rygg- och magmuskler om då går med en bra hållning. Tänker du även på att aktivera armarna lite extra genom att svänga på dem (eller kanske till och med använda stavar) så får ju även dem lite träning.

 

Till viss del tränas av din kondition av att promenera, men då gäller det att ha ett ganska högt tempo för att det ska ge någon större funktion. Tänk att ju mer andfådd du blir desto större chans att förbättra din kondition.

 

När du då får lite flås så behöver hjärtat jobba lite mer och slå hårdare och då ökar blodcirkulationen vilket är positivt.

 

Jag som har ett väldigt stillasittande jobb har jättesvårt att komma upp i 10 000 steg utan att jag aktivt ”jobbar för det”. Nu tränar jag ju regelbundet ändå och försöker äta en bra och grundläggande kost så jag tänker att jag nog klarar mig bra ändå. Men det här med att sitta still så många timmar om dagen är ju ändå inte bra för kroppen på flera sätt. Så för att påminna mig själv om att resa mig upp regelbundet och ta några steg runt om i bygget så har jag hakat på en ”Stegutmaning” på Instagram. Huvudmålet med utmaningen är då att alla ska gå minst 10 000 steg om dagen, men för att bli lite extra peppade kommer det även vara lite olika mindre utmaningar under de fyra veckor som utmaningen pågår.

 

Ska bli kul att se om jag löser detta då! För det är inte bara arbetsdagarna som är svåra att få ihop stegen utan nästan än värre på helgerna när man liksom bara är hemma – då blir det inte många steg vet jag. Så nu får jag snäppa upp min aktivitet några nivåer för att fixa detta! Ett led är att jag under arbetsdagarna i alla fall ska försöka få till en kortare lunchpromenad (om inte vädret är totalt katastrof…) för att faktiskt samla ihop lite extra steg plus att jag regelbundet måste lämna mitt skrivbord då och traska runt lite.

 

Japp, det om det, nu kan jag ju inte sitta här och skriva längre utan bäst att röra på mig och samla ihop några fler steg för dagen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: