Men galet vad fort tiden går!

Redan helg igen!?!
 
Alltså den är supersnabba farten som tiden verkar ha just nu skrämmer mig lite, hinner ju liksom inte med! Dock inte så mycket att gnälla över, det är ju som det är ändå!
 
I måndags startade då min "nysatsning" vad det gäller träning och kost. Visserligen inga jättestora förändringar att tala om, utan mest att få struktur och kontroll på läget igen. 
 
Gjorde ju i somras om mitt träningsschema och sen dess har jag inte hunnit köra så mycket på just detta upplägg så det schemat får vara kvar ett tag till. Den stora förändringen med träningen är att jag nu kommer träna 5 gånger i veckan istället för tidigare sex gånger. Känner att kroppen nog behöver denna extra dag för återhämtning, men då på villkoret att jag ta mig tusan ger järnet på de fem passen istället! 
 
Vad det gäller kosten är det heller inte så avancerat precis. Jag äter i stort sett precis som vanligt, men jag räknar på hur mycket jag får i mig i förhållande till vad jag förbrukar. Min tanke är att ligga på plus/minus noll för att ge kroppen möjlighet till uppbyggnad. Detta är inte alltid så lätt har jag märkt då jag ofta hamnar på för litet intag under dagen. Då är det absolut inte så att jag direkt äter för lite mat utan det är frukost, lunch, två mellanmål och middag som jag får i mig. Men eftersom jag väljer "nyttig" mat är det ju ofta så att den är låg i kcal-förhållandet. Har lärt mig under dessa dagar att en avokado är perfekt som lite extra till lunchen då det ger bra fett och ett rejält näringsintag!
På kvällen blir det då slutliga chansen att se till att jag hamnar på rätt nivå och här finns det tack och lov jordnötssmör som ger otroligt mycket energi i små mängder om det skulle vara lite lågt i slutändan! Mums!
 
Min tanke är att köra på med detta upplägg i åtta månader med en först utvärdering om tre månader.
 
Att hålla på att räkna så här på maten kräver visserligen en hel del tid, men jag tycker att det är kul och intressant. Har man bara en god framförhllning och planering med ett gäng färdigfixade matlådor så går det ganska så enkelt. Ju längre tid man håller på desta enklare blir det också så klart.
 
Det som påverkas mest är väl det "sociala" då, blir iksom inte lika enkelt att gå ut och ta en fika eller lunch på stan så där. Inte fär att det är något som jag gör så värst ofta heller för den delen... Och det är ju ett val som jag har gjort och det berör ju egentligen bara mig, även om en del säkert kan tycka att man är både fånig och tråkig! But I don´t care!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: