smids.blogg.se

Trivs bra här i Kitzbuhel (resdag 8)

Kategori: Allmänt

Efter en god natts sömn vaknade vi inte förrän vid 9-tiden i morse! Men eftersom vi ska vara här några dagar behövde vi ju inte stressa upp för att komma iväg! Istället kunde vi ta det lugnt och äta frukost i lugn och ro! Frukosbuffe'n är ofantligt stor med hur mycket och olika mat som helst! Räknade till typ 15 olika marmelader, 10 olika sorters bröd, olika ostar i mängder, omelette, crepes, våfflor, äggröra, korvar av alla de slag, frukt och grönsaker, nötter, bär, fröer, flingor, torkade frukter, smoothies, flera olika sorters pålägg, flera sorters fil och yoghurt, kvarg och färskpressade juicer.. detta var en del av det hela!

Behövde ju inte gå hungriga från bordet direkt!

Med tanke på vädret som fortfarande är grått och regnigt var det inte så lockande att gå ut. Blev istället ett pass på gymmet och sedan den stora relaxavdelningen. Där fanns det flera olika pooler (både inne och ute), ett flertal bastu för olika ändamål, olika slags duschat och andra avslappningsrum med olika slags sängar.

I relaxavdelningen tillbringade vi några timmar innan vi gjorde oss redo för en vända in till centrala Kitzbuhel.

Tillbaka i Österrike (resdag 7)

Kategori: Allmänt, Nöje, Resor, Semestern 2014

Efter en natts sömn i Italien vaknar vi upp till denna dimmiga utsikt:

Vi äter lite frukost, typ lite ljust bröd och marmelad vilket var utbudet om man nu inte ville ha massa söta bakverk!

Efter gårdagens negativa upplevelse av bilfärd (vilket i och för sig så här i efterhand ändå kan ses som en annorlunda upplevelse och inte fullt så otäckt nu när det är över...) valde vi att revidera den planerade resvägen och så snabbt som möjligt ta oss ut från Italien och då via motorväg!

Först bara ta oss nedför bergsvägen då så klart:

Fortfarande blött och regnigt som ni ser men ändå en tröst att vi var på väg att lämna Italien bakom oss för att ta oss tillbaka till Österrike! Efter några timmar på motorväg var vi sedan tillbaka i Innsbruck:

Vi tog en tur på köpcentrat där igen och det blev lite träningskläder inhandlat för min del. Sedan ytterligare ett besök på biltvätten för att någorlunda bli av med all småvägssmuts och asfaltsbeläggning från alla vägarbeten:

Sedan var det då dags att styra vidare mot dagens slutmål som var Kitzbuhel. På vägen hit fick vi åka lite småvägar igen, dock mycket trevligare än de i Italien. Vi passerade även denna camping som inte lät så inbjudande precis:

Resan fortsatte och vi gjorde ett stopp i Zell am Ziller för lite middag:

Så småning om var vi då framme vid Kempinks Hotel Das Tirol där vi bokat in oss tre nätter. Ett mycket trevligt och fint hotell (samma kedja som vi brukar bo på när vi är i Kroatien). När vi kom inkörandes på parkeringen regnade det (så klart) och hotellet piccoli kom utsprngande med paraply för att vi inte skulle bli blöta när vi gick för att checka in! Han följde oss sedan och visade oss vägen till parkeringsgaraget. Inne på det fina rummet (som var uppbäddad för natten)
väntade lite körsbär och choklad:

Skönt att ha lämnat Italien och vara på österrikisk mark igen!

Italien, ett land vi helst inte vill vara i (resdag 6)

Kategori: Allmänt, Nöje, Resor, Semestern 2014

Ok, nu har det gått ett tag sen jag skrev sist (avsaknad av wi-fi) så det är väl läge att uppdatera lite vad som hänt. Sist jag skrev var vi ju framme på hotellet i Davos, Schweiz. Ett väldigt fint hotell, både rumsmässigt och parkeringsmässigt (vilket ju är en viktig faktor...). På tisdag morgon vaknar vi till en ännu en blöt och regnig dag:

Tanken var nu att åka vidare nedåt in i Italien och ner till Gardasjön för att kolla läget där för att sen åka upp mot Trento för en natt där. Vädret verkade ju som sagt inte världsbäst men vi gav oss iväg ändå. Jimi hade en del bergspass inplanerade som han ville köra.

Någon värme i bergen var det ju inte tal om precis:

Vi som hade tänkt att det skulle vara soligt och mysigt att fara runt på dessa bergsvägar! Fast å andra sidan hade nog inte vädret gjort det hela så mycket bättre för vägarna var kassa! Hur smala som helst, gick inte direkt köra två bilar i bredd så att få möte var lite skräckfyllt! Då var det "bara" att backa till en lite bredare plats... inte fanns det några räcken på dessa bergsväögar heller! Kan väl säga som så att jag satt önskade mig till större och bättre vägar hela vägen... Inte heller Jimi såg någon tjusning i dessa vägar vilket kan säga en hel del!

När vi hade åkt många timmar var vi fortfarande en bra bit från Gardasjön och vi reviderade vår resplan för att ta oss upp mot hotellet i Trento istället. Gardasjön kan vi klara oss utan helt enkelt! Dessa dåliga vägar och det evinnerliga regnandet gjorde även att man inte hade någon lust att stanna och äta heller. Så det vi fick bli ett minimalt stopp då vi slängde i oss varsin proteinbar!

Efter att ha suttit på helspänn hela dagen var vi framme på hotellet vid 17.30-tiden. Då först kunde vi få i oss vår medköpta matsäck:

Nu andades man ut och vi kunde njuta lite av omgivningarna på hotellet uppe på toppen av ett berg, gällde att passa på den lilla stund det var uppehåll i regnet:

Så Italien har verkligen inte vunnit min kärlek utan jag vill helst härifrån... Det komiska i det hela är att vi har varit i Italien tidigare och inte riktigt förstått tjusning med det hela och Jimi har sagt att han minsann inte ska hit igen. Påminde honom om detta vid planeringen va resan, men han lyssnade inte riktigt på det. Men idag har han sagt att han minsannn aldrig ska åka hit igen (bortsett från att eventuellt bara passera igenom på motorvägen) och jag har lovat att påminna honom en denna dag och dessa Italienska vägar om han börjar planera resa hit igen!