smids.blogg.se

På väg på lite semester!

Kategori: Allmänt, Nöje, Resor, semestern 2016

Sitter här i bilen på en relativt tom motorväg på väg söderut genom Sverige för idag påbörjar vi årets semesterresa! 
 
Ska försöka hålla bloggen uppdaterad så gott det går mår vi har tillgång till wifi, vilket vi ska ha på alla boenden. 
 
Dagens resväg beräknas till cirka 100 mil innan vi är framme vid dagens slutmål som är Fulda i Tyskland. 
 
 

Mina tankar om "bra" mat

Kategori: Allmänt, Anna tipsar, Hälsa, Mat och dryck, Mot min toppform

Jag skrev ju i ett inlägg härom dagen om mina tankar kring träning och jag skrev då även att jag skulle återkomma med mina tankar om maten också och här kommer då det!
 

För att träning ska ge resultat behöver kroppen så klart bränsle och energi i form av bra mat, vilket ju egentligen är en självklarhet men ack så lätt att slarva bort!

 

Vad det gäller vad som är just ”bra” med finns det ju många som har åsikter om detta och jag tycker att det är väl upp till var och en vad man förespråkar. Det viktiga är dock att inte döma andra som har andra åsikter utan låta det var vars och en beslut om hur man vill ta hand som kropp. Jag kan ju säga att jag säkert har massa åsikter om det här med GI, LCHF, Raw Food, vegetarisk mat och allt vad det nu finns. Men mina åsikter behåller jag för mig själv då jag egentligen inte har någon direkt kunskap om de olika infallsvinklarna utan bara rena spontana tankar… Men som sagt var och en får välja själv och det viktigaste är ju att man mår bra av det som man äter!

 

Men jag tänkte då så klart ändå dela med mig lite av mina generella tankar kring kost men jag har inga som helst vetenskapliga belägg för mina åsikter utan bara mina egna tankar alltså, så ingen kan döma mig utifrån detta hoppas jag!

 

Så mina tankar kring ”bra” mat är väl i grund och botten väldigt enkel då jag tycker att det inte behöver vara så värst avancerat utan huvudsaken är att man ser till att man får i sig mat av bra kvalité med bra fördelning av kolhydrater, fetter och proteiner.

 

Vad som sen är bra kvalité kan man säkert tycka olika om också så klart så det tänker jag heller inte gå in närmre på. Men för mig handlar bra kvalité om att det inte är några större konstigheter utan så färskt och gärna närproducerat som möjligt utan några konstiga tillsatser. Jag förespråkar också att det i möjligaste mån är svenskt, framför allt vad det gäller köttvaror.

 

Jag är också beredd på att betala lite mer för maten för att få lite bättre kvalité även om jag säkert många gånger kan bli ”lurad” här tyvärr.

 

Men min grundtanke är alltså bra, ”basic” mat som förser min kropp med de näringsämnen som jag behöver. Sen är det väl bara fantasin som sätter gränser för vad man åstadkommer med detta som grund helt enkelt.

 

Bra basvaror för att få i sig (enligt mig) bra mat då kan vara följande:

 

Kolhydrater:
Havregryn (perfekt att äta gröt till frukost till exempel), potatis/sötpotatis/rotfrukter (är man som jag ingen större fantast av kokt potatis så är det perfekt att ugnsrosta potatis med lit andra rotfrukter och gör gärna en stor omgång på en gång så du har i flera dagar), och ris (finns ju olika sorter om man vill ha lite variation, men det finns väl inget som slår jasminris smakmässigt anser jag).

 

Fett:
Här är det extra noga att tänka sig för, kroppen behöver fett men RÄTT fett. Det hittar du till exempel i lax, ägg, avokado och nötter/frön. Dock viktigt att tänka på att dessa varor är väldigt energirika så man inte går helt bananas bara för att det är ”nyttigt…

Protein:
Som ju alla inom gymvärlden avgudar så klart! Visst kan du se till att få i dig protein genom proteinpulver men inget slår ju ändå ”riktig” mat! Proteinpulver är ju ett tillskott som man kan använda sig av om man av någon anledning inte fått i sig tillräckligt protein under dagen. Bra proteinkällor är då så klart kyckling, fisk, kött (allra helst nötkött som ju är lite bättre och godare än fläskkött) och ägg (då vitan i huvudsak men hela ägget är ju nyttigt).

 

Så ser man till att man har ovanstående varor hemma så kan man lätt få i sig riktigt bra mat som kroppen mår bra av. Sen är det också viktigt att inte bli helt insnöad på ”bra” mat utan tillåta sig att äta även annat då och då också så klart!

 

Inte svårare än så helt enkelt då… Så nu har jag inga mer ursäkter utan borde ta tag i min kost nu då… Men vet ni vad?! Jag skjuter det hela lite framåt och tänker njuta av den kommande semestern och sedan ta tag i allt på riktigt igen! Och jag vet ändå med mig att detta kommer finnas i bakhuvudet och att större delen av det som jag kommer äta de kommande veckorna ändå kommer hålla sig hyffsat inom gränserna för då mår jag ju som bäst!

 

 

Benpass deluxe

Kategori: Allmänt, Anna tipsar, Mot min toppform, Träning

I veckan körde jag och teamkompisen Jossan ett grymt benpass ihop på gymmet. Ett pass som gav träningsvärk i både ben och rumpa hur många dagar som helst efteråt… Svetten rann om oss både men vi kämpade tappert på minsann och det var superkul! Jag föredrar oftast att träna själv för att kunna fokusera på just vad jag ska köra (utifrån minträningsdagbok då…) och inte behöva var så direkt social. Men mellan varven är det oerhört kul, sporrande och lärorikt att träna tillsammans med någon. Viktigt då dock att denna person också tar träning på samma allvar och liksom inte flamsar bort passet och tror att man kan småprata om ditt och datt under tiden!

Och att då träna med Jossan som ju också är inne i rätt tänk med träning och tävling var som sagt superkul! Så glad att jag fått lära känna Jossan genom denna resa och jag ser fram emot många ”träningsdater” med henne! Vi har nu bestämt att vi ska köra samma pass en gång i månaden och se hur vi utvecklas under tiden. Till detta passet kommer vi också lägga in lite god frukost tillsammans som lite belöning! Gäller ju att äta ordentligt för att kunna träna ordentligt!

 

Passet som vi körde var då i huvudsak inriktat på just benträning och i första hand utfallssteg. Jag hade nämligen sett ett ”Utfalls-pass” som Helene Ahlson lagt ut på sin Instagram som lät lite spännande! Lät ju så klart grymt jobbigt också, men det var väl lite av poängen antar jag.

Själva passet såg ut så här:
Utfallsvändor med vardera 50 steg:
- 3 x uppvärmning utan vikt
- Rotation med viktskiva, 10 kg
- Viktskiva ovanför huvudet med raka armar, 15 kg
- 2 st KB´s (frontposition), 2x8 kg
- Hantel i en hand ovanför huvudet, 10 kg
- Stång, 30 kg

Utfallsvändor med vardera 20 steg:
- Stång, 40 kg
- Stång, 50 kg
- Stång, 60 kg
- Stång, 40 kg
- Stång, 40 kg

Utfallsgång på löpband, 5 minuter nonstop

 

Nu kände ju både jag och Jossan att just de vikterna kanske inte var aktuella så här första gången utan vi modifierade dem lite. Men målet är att vi så småningom ska komma upp till dessa vikter så klart. Sedan körde vi inte utfallsgång på löpband utan Jossan hade två andra killerövningar för ben och rumpa som vi la till istället. Och som avslutningen tog vi även död på våra magmuskler!

 

Vi var verkligen slut efteråt men klart nöjda med vår prestation! Som belöning blev det sedan en galet god Chevrésallad på stan!