Digestive-kex

Igår tesade jag även att baka egna digestivekex. Köpta digestivekex är ju hur gott som helst så när jag hittade detta recep var jag ju tvungen att testa! Sen är det ju så att köpt och hembakat sällan går att jämföra smakmässigt då det ofta finns en himla massa konstigheter i det som man köper. 
 
Dessa digestive-kex fick helt klart godkänt även om de var något smaklösa. De innehöll bara lite honung och inget socker vilket säkert bidrar en hel del. Men sen vill jag ju inte ha en massa socker i mig heller så för den delen så är det ju bara bra! Och det är inte så många kvar i burken heller...
 
Inte direkt avancerat att baka heller så det kommer det nog bli fler gånger (kanske till och med större sats då).
 
Här är receptet om någon mer vill testa:
 

Ingredienser 20 kex: 
2 dl Havregryn
1 dl dinkelmjöl fullkorn
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk honung
75g Smör
2 msk vatten

Gör så här:
1. Mixa havregryntill ett fint mjöl. Blanda i resten av de torra ingredienserna.
2. Tärna ner smöret. Mixa till en smulig massa.
3. Tillsätt honung och vatten och rör ihop tills du får en smidig deg nog för att kunna kavla ut.
4. Kavla ut till ett par mm tjock platta (gärna mellan två bakplåtspapper)och stansa ut små rundlar.
5. Lägg på plåt och nagga.
6. Grädda mitt i ugnen i 175C i ca 15 minuter till kakorna har fått en gyllenbrun färg.

 

Jag missade att nagga ett av kexen : )
 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: