Blogg100:62 - Olivträd

När jag lämnade min klass på Fagerhults skola för nästan exakt två månader sen fick jag ett olivträd. Då jag vet att olivträd kräver en hel del omsorg och vårdnad blev jag både lite "skrämd" och förväntansfull över hur jag skulle lyckas med detta... Föräldrarna till eleverna hade liksom skrivit något i stil med att jag har haft god omsorg med klassen och att detta träd var lite symbol för det, så lite press känner man ju allt!
 
De första dagarna var allt prima och trädet var så fint så. Men sen helt plötsligt så ramlade en himla massa blad av... Bara man snuddade lite vid trädet rasslade det till så låg det en hel drös med blad på golvet! Lite smått panik kände jag då så klart, skulle jag bara klara av detta några dagar?!
 
Så in på Google för att söka efter bästa möjliga tips för att rädda vad som räddas kunde tänkte jag! Blev lite lättnad när fler skrev att precis samma hänt dem efter det att man fått hem sitt träd. Många skrev att det gäller att hitta rätta balans i vattningen (vilket i sig egentligen är självklart, men vad är rätt balans?!). Flera tipsade även om att duscha trädet regelbundet då det gillar fukt. Sedan förespråkar många att man har det utomhus.
 
Med tanke på vädret så har det ju inte varit någon lösning att ställa trädet utomhus. Men jag har försökt hålla det jämnfuktigt med vattning. Och när det har varit helt ok väder ute med lite sol och värme så hat jag ställt ut det någon timme och även då passat på att ge det en riklig vattendusch.
 
Och nu verkar det faktiskt ha återhämtat sig och flera nya blad har vuxit ut! Kan väl vara sö att det behövde acklimatisera sig här hemma hos oss kanske? 
 
Nu blir det så klart spännande att se hur det överlever framöver då också... Vi får väl hålla alla våra gröna tummar för det bästa!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: