Blogg100:72 - Chokladbrownies med valnötter och ganache

Denna vecka har jag ”Kaffe-vecka” på jobbet vilket innebär att jag bland annat ska se till att det finns kaffe till min kollegor, att diskmaskinen startas och töms men framför allt att det bjuds på fika till ”onsdags-kaffet”. Och att bjuda på fika är ju alltid trevligt och då får jag ju chans att baka lite smarrigt! För även om jag nu går på diet så kan man ju baka!

Så i helgen bakade jag förhoppningsvis goda Chokladbrownies med valnötter överdragna med chokladganache! Insåg dock att jag inte tänkte mig för i förväg och kollade upp det här med nötter… Vet ju egentligen att det på skolor och så inte får förekomma nötter och kunde därför inte bjuda på denna kakan… Fick bli lite köpefika i stället och det funkar ju bra det också!

Kakan jag bakade har jag delat ut på lite andrahåll i stället så den gick ju inte helt till förspillo hoppas jag!

 

Tänker även dela med mig av receptet även om jag då i skrivandets stund då inte har smakat på skapelsen! Men att döma av ingredienserna så tror jag att det är en härligt söt (japp, jag älskar massor av sött) och chokladig kaka! Och är den inte god så får jag be om ursäkt för det…

 

Brownies med valnötter:

250 g   Mörk choklad (70%)

120 g   Smör

 

4 st      Ägg

350 g   Strösocker

1 tsk    Vaniljextrakt (Eller  vaniljsocker)

 

60 g     Vetemjöl

20 g     Kakao

½ tsk Salt

 

200 g   Mörk choklad, hackad

150 g   Valnötter

 

Sätt ugnen på 180 grader och förbered en bakform med bakplåtspapper, ca 25 x 30 cm.

 

Smält 250 g choklad och smöret över ett vattenbad.

Ha äggen, sockret och vaniljen i en vispkittel och vispa dem lätt samman förhand.

Häll den smälta chokladblandningen ner i äggblandningen, och rör dem in försiktigt. 

Sikta ner mjöl, kakao och salt och vänd in dem i smeten. 

Vänd ner den hackade chokladen och de hackade valnötterna.

 

Häll smeten i din bakform och baka av i mitten av ugnen i 20 – 30 minuter, beroende på hur tjock din kaka är.

Låt kakan svalna av helt. Sätt den gärna i kylen någon timma eller över natten innan du skär upp den, då får du extra fina bitar!

 

Ganachen:

200 g mörk choklad

50 g smör

 

2 dl grädde

75 g honung

 

Fördela choklad och smör i mindre bitar i en bunke.

Koka upp grädde och honung under omrörning.

Häll grädden över chokladen och smöret och låt alltihop smälta samman till en jämn smet. Lägg lite plastfolie över bunken och låt stå och ”tjockna till” i rumstemperatur några timmar (eller över natten).

 

När sen då browniesen är kall så smetar du ut ganachen över kakan och dekorera på valfritt sätt med till exempel strössel, hackade nötter eller kanske kokos.

 

Skär i lagom stora bitar och njut!

 

Hoppas det smakar gott!

 

1 Anonym:

skriven

Kakan var jättegod så tusen tack


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: