Norska "Skoleboller"

Ni som hänger med här på bloggen kan ju knappats ha missat att det här med bakning är något som tilltalar mig ganska så mycket?! Och då även att kolla in diverse bakprogram på tv så klart!

Jag har ju även tidigare nämnt att Manuella, som driver bloggen "Passion for baking", är en stor förebild och inspirationskälla. Jag följer hennes blogg och kollar hennes klipp på Youtube och kan om och om igen se hennes bakprogram som gick på TV8 för ett tag sedan (numera på viafree). Och att bläddra i hennes bakböcker (som jag visade i ett tidigare inlägg) är ju en ren fröjd.

Det som jag fastnade för nu senast är en norsk vaniljbulle som kallas för ”Skoleboller” så de bakades här hemma för några dagar sen.

 

Jag (som ju följer en kostplan) har inte provsmakat dem ännu utan får hänvisa till Jimis smakupplevelse. De var relativt enkla att baka och det var även första fången som jag testade på att göra egen vaniljkräm! Har ju hört att det kan vara lite lurigt och att det är lätt att krämen skär sig, men fick till den perfekt tror jag minsann!

Jag kommer baka dessa bullar fler gånger men då några justeringar. Jag kommer till exempel göra dem mindre då de denna gång blev lite väl stora. Jag gjorde så många som det stod i receptet, men föredrar nog lite mindre. Det som blev när de är så stor är att det blev ganska mycket bulle och inte tillräckligt med vaniljkräm. Så mindre bullar och kanske lite mer kräm lyfter dem något. I övrigt var det inget fel på smaken enligt Jimi så de kommer alltså gå åt och då ”behöva” bakas nya!

 

Vill du också testa på att baka dessa hittar du receptet på Manuellas blogg HÄR eller i en av hennes böcker. Och tipset är då att baka ut fler bullar än vad receptet anger, men det är väl egentligen en smaksak.

 

Lycka till!   


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: